Jag har ett Dataset, det jag vill göra är att få ut data från datasetet, detta gör jag med en repeater. men inuti repeatern vill jag med hjälp av ett id från det första datasetet hämta ett nytt och loopa igenom alla poster i det nya datasetet. Jag har testat en massa men utan resultat. Är det någon som har en ide hur man kan enkelt lösa detta? Det enklaste är att hämta båda datasetten vid ett tillfälle och då du fixar till den repeater kommer du av id:t hela tiden och då du träffar på rätt id använder du en repeater till som du nästlar med den första. Bind datat från det andra datasettet till denna andra repeater och förstätt sedan mata på data till repeater nummer ett. Först fråga 2. Hej på er tack för ere svar... jag har testat fråga ett: att lägga tillDataset och Nästla Data
En sak till...
Jag läser ut datat från datasetet direkt i en formtag, alltså i textfält för att man skall kunna uppdatera datan med en gång. Män när jag kallar på min funktion för att hämta datan:
ex, "datum.Text" och "rubrik.Text",
Jag får felmeddelandet att dessa ej är deklarerade??? någon som vet varför???
Vore tacksam för hjälp.... Lillen StaigerSv: Dataset och Nästla Data
Vad gäller din andra fråga så kan jag inte svara på den utan att se din kod (förvånande nog) men en gissning är att den faktiskt inte är deklarerad...
//Mikael.NETSv: Dataset och Nästla Data
Detta är för att de ligger i en kontroll. Du når dem genom att plcoka ut kontrollerna med ex Page.Controls.
Fråga 1.
Där kan du göra på många sätt du kan skapa relationer mellan två DataTables etc etc...
Söker du på nätet kan du hitta en del idéer på oliak lösningar, båda smarta som osmarta.
//Johan NSv: Dataset och Nästla Data
kontrollen label genom att deklarera den och sen att Adda den, men jag får nu inte ut nåt värde från den? Den hittar alltså inte själva kontrollen? Vet inte hur man skall referera till kontrollen i en, ex SUB DeleteEvent()???
Får då till svar:
BC30456: 'lblEventid' is not a member of 'System.Web.UI.ControlCollection'.
Vad gäller fråga ett så förstod jag inte riktigt hur du menade (M. Sand) om du har lust att ge ett exempel vore jag tacksam,
Det jag vill göra är helt enkelt att loopa upp alla evenemang. till varje evenemang finns det en artist tabell med evenemangid som foreign key värde. dessa skall alltså loopas inuti den första loopen.
förövrigt har jag i min dll fil försökt att skapa relationer på följande vis:
'-----GET EVENTS RELATIONS----------------------------------------------------------------------------------------------
public function GetEvents(strID as String)
Dim dataAdapter1 As System.Data.IDbDataAdapter = New System.Data.OleDb.OleDbDataAdapter
Dim dataAdapter2 As System.Data.IDbDataAdapter = New System.Data.OleDb.OleDbDataAdapter
Dim DS As System.Data.DataSet = New System.Data.DataSet
Dim objCmd1 As New OleDbCommand("select_event_klubb", objConn)
objCmd1.CommandType = CommandType.StoredProcedure
Dim objParam As New OleDbParameter("@ident",OleDbType.Char)
objParam.Value = strID
objCmd1.Parameters.Add(objParam)
Dim objCmd2 As New OleDbCommand("select_artist_all", objConn)
objCmd2.CommandType = CommandType.StoredProcedure
Try
objConn.Open
dataAdapter1.SelectCommand = objCmd1
dataAdapter1.Fill(DS)
dataAdapter2.Fill(DS)
Dim eventTable as DataTable = DS.Tables("event")
Dim artistTable as DataTable = DS.Tables("artist")
DS.Relations.Add("klubb_artist_rel", eventTable.Columns("eventid"), artistTable.Columns("eventidFK"))
objConn.Close
Catch e As Exception
return 0
End Try
return DS
end function
'-----GET EVENTS RELATIONS---SLUT-----------------
DETTA GÅR TYVÄRR INTE DÅ JAG FÅR FELMEDDELANDET: System.InvalidCastException: Specified cast is not valid.
MIN EVENTS FIL SER UT SÅ HÄR TYP:
<script runat="server">
sub Page_Load(sender as Object, e as EventArgs)
Dim DS_Event As DataSet = New DataSet
Dim objEvents as New Events.EventsClass()
Dim myID As Integer = Session("klubbid")
DS_Event = objEvents.GetEvents(myID)
'REPEATER
repUser.DataSource = DS_Event
repUser.DataBind()
End Sub
Sub DeleteEvent(obj As Object, e As EventArgs)
Dim objEvents as New Events.EventsClass()
Dim id as Integer = Page.Controls.lblEventid.Text 'DET VAR DENNA SOM GENERERADE FELMEDDELANDET FRÅGA (2)
Dim intDeleted as Integer = objEvents.DeleteEvent(id)
if intDeleted = 1 then
done.Text = "EVENEMANG BORTTAGET"
else
done.Text = "EVENEMANG EJ BORTTAGET ERROR!!!"
end if
End Sub