Hej! Hej... Provar: Hittade följande i en chat-sida på MSDN: När kör du din focus? för sidan måste ritas ut först om jag inte minns fel. För att få det där att fungera så får du ta och titta i html-koden och se vad formuläret och vad rutan har för id... Sedan stoppar du in det i den där koden... Du kan använda dig av javascript kommandot GetElementById istället:Tre gränssnitts-finesser
Nu önskar jag hjälp att få till tre små enkla gränssnitts-finesser i ASP.NET:
1. Hur sätter man focus på en kontroll? T.ex flytta markören till en textbox.
2. Hur ordnar man en default-button? Alltså en som aktiveras vid Enter-tryck.
3. Hur styr man webläsaren från asp.net? T.ex stänga av den eller maximera.
Förhandstack GöranSv: Tre gränssnitts-finesser
1... Använder dig av Focus i Javascript.
Finns lite olika sätt men här kommer ett ex:
<code>
document.forms['<namnet på din form>'].<namnet på din Inputbox>.focus();
</code>
2... Har för mig man sätter focus på denna oxå, men tyvärr ej säker. :-(
Alltså du styr detta med JavaScript. Man hade ju önskat ett attribut men icke. :-(
3... Detta får du oxå hantera med Javascript.
Ex: För stänga av:
<code>
window.close();
</code>
Dock går detta inte med huvudfönstret då kommer du få upp en liten kul ruta, vill du verkligen stänga detta fönster.
//Johan NSv: Tre gränssnitts-finesser
document.Forms['form1'].txtpersonid.focus();
Men får svaret att sidan innehåller fel.
Har jag rätt syntax?
/GöranSv: Tre gränssnitts-finesser
Q: How can i set the default button for a web page???
A: There is no way to set the default button in ASP.NET. The default button is the first button found in the page.
A: You can set the focus of any HTML element using client-side javascript.
/GöranSv: Tre gränssnitts-finesser
Det går att sätta vilken knapp som skall gälla, men du får en massa, massa andra problem. Och allt gör du med javascirpt.
//Johan NSv: Tre gränssnitts-finesser
För att sätta default-button så skullejag förslå att du renderar en vanlig input-tagg med submit som har exakt samma id, name och value som den knapp som skall ha default-button, sätt sedan bredden & höjden på den till 0. Sätt den precis efter <form>-taggen... Servern kan ju inte veta vilken utav dina knappar som blev nertryckt...
Det enda du kan stänga av utan att få en fråga är genom att öppna ett nytt fönster... Det nya fönstret kan du kontrollera som du vill... Om du försöker stänga ett fönster som du inte har öppnat själv så får du en fråga... Kod: window.close()Sv: Tre gränssnitts-finesser
document.getElementById('kontroll').focus();
funkar iallafall om du kör med IE.
Hoppas detta hjälper dig lite grann..
//Stefan