Har en fundering på hur man kan snabba upp en chat... Men frågan är om det kommer att påverka prestanda negativt eller inte... Hur som helst... Ett sånt resonemang löser du nog enklast med att göra en prototyp och testar. De flesta chatter som finns på nätet bygger antingen på att man har applicationobjekt som innehåller vad alla skriver, en del har textfiler, andra kör databas och en del använder sig av öppna strömmar. Det jag funderade på om det skulle äta prestanda eller inte vad hurvida iis skulle få fnatt ifall en massa klienter var anslutna samtidigt... Vad jag menade med snabbare var helt enkelt att så fort som någon skrev något så skulle alla som var anslutna får reda på det helt enkelt, dvs. de får texten på en gång, inte var 10:e sekund som det är nu... Frågan är dock det här med vad servern kommer att tycka... :/ Snabbare chat?
Tänkte mig att man gör någon form av global class som man skapar ETT objekt av och låter det vara åtkomligt från vilket program som helst (objektet, inte klassen alltså.) Den klassen skall hålla reda på allt som händer.
Sedan har man så att den sidan som skall uppdatera först retunerar aktuell text (via innerHTML i javascript) och sedan väntar tills det centrala objektet har fått något nytt att meddelad alt. att en timeout på 30 sekunder har gått ut. Om det är en timeout så slutar den att vänta och retunerar en liten snutt script-kod som får klienten att koppla upp sig till sidan igen. Så skall det hålla på...
Fördelen med det här vore att klienterna skulle få texten mycket snabbare istället för att vänta 10 sekunder, ansluta, hämta texten, koppla ner, vänta 10 sekunder...
Vad tror ni? Bra/Dåligt? Prestanda krävande?Sv: Snabbare chat?
Vilken teknik som är mest optimal är givetvis den lösning som skickar minst data till klienten. Men man måste även beakta att det kan finnas flera rum, att det är många samtidiga användare och att minnet äts upp om för mycket läggs på servern.
Jag är rätt nöjd att 27 personer på chatten inte hade några problem igår när det var möte. Samtidigt var 10 personer i allmänna forumet och inte heller där hackade det. Men även på min chatt finns mycket att optimera. Henkoz kliar sig i huvudet och ser hur man kan minska datat som skickas till klienten.
Lycka till, berätta gärna vad du kom fram till.Sv: Snabbare chat?
Jag har inga planer på att skriva något, vill bara veta hur folk spekulerar o det här, jag själv har för lite insikt i iis... :)