Hej! Felet ligger i denna sats.. Njaee... Man använder ? istället för @. Parametrarna har inte namn i SQL-satsen utan bara ?. Skapa hela SQL satsen med stränhantering så funkar det både i SQL server och Access.Problem vid användande av parametrar vid SQL UPDATE query mot Access databa
Jag har en datagrid på en aspx sida som jag tidigare har kört med SQL server. Jag har då använt parametrar (se nedan) för att uppdatera griden och det har fungerat fint. Nu vill jag använda samma aspx sida med en access databas, men får det ej att fungera. Får felsvar: Syntax error in update statement.
string cmdUpdate = "UPDATE tblNews SET Heading=@Heading,Text=@Text";
//Får här ut värden från textboxar i datagriden för att lagra dem i parametrar.
command.Parameters.Add("Heading",txtNewsHeading.Text);
command.Parameters.Add("Text",txtNewsText.Text);
Och ja, jag har kollat att foldern med databasen har skrivrättigheter, samt ändrat System.Data.SqlClient till OleDB
Är det något med syntaxet som måste ändras när man använder parametrar mot Access istället för SQL server.
Någon som vet? Sv: Problem vid användande av parametrar vid SQL UPDATE query mot Access da
Vilka datatyper har fälten Heading och Text i tblNews??
<code>
string cmdUpdate = "UPDATE tblNews SET Heading=@Heading,Text=@Text";
</code>
För om jag skall uppdatera ex. ett textfält så måste det vara fnuttar runt texten ex.
<code>
string cmdUpdate = "UPDATE tblNews SET Heading='Min rubrik', Text='Min text'";
</code>
Eller liknande... Sv: Problem vid användande av parametrar vid SQL UPDATE query mot Access da
Använder mig av att lagra texten i parametrar, som jag sedan vill använda i min SQL sats, då ska inte fnuttar behövas. Det fungerar med SQL server, men inte i Access. Har snappat up någonstans att man i access använder något annat syntax än @-tecknet, men kan inte någonstans finna info om hur. Sv: Problem vid användande av parametrar vid SQL UPDATE query mot Access da
Ex: SELECT * FROM tabell WHERE Namn = ?
Parametrana måste tilldelas värden i samma ordning som i SQL-satsen, då de inta är namngivna.Sv: Problem vid användande av parametrar vid SQL UPDATE query mot Access da
<code>
string cmdUpdate = "UPDATE tblNews SET Heading='" & HeadingVar & "', Text='" & HeadVar & ';"
</code>