Jag har en sida med ett formulär, där man fyller i ett sökord, som skickas vidare (method="post") till en sida. På denna sida skall sökordet införlivas med en SQL-sats (WHERE databas.nyckelord=Eftersökt.nyckelord) men jag får bara felmeddelandet "No value given for one or more required parameters. ". Jag har försökt ta emot sökordet i en sub som ser ut så här: SQL-satsen ser ut så här: Du måste deklarera din variabel kword I SQLEN! Du måste sära på sql & asp-kod, de har inget gemensamt såsom variabler etc. VÄRDET av din variabel kword måste in i sqlen alltså, antingen genom att köra medHur hämta en variabel?
<code><script language="VB" runat="server">
Sub Page_Load(Scr as Object, E as EventArgs)
Dim kword as String
kword = Request.Form("keyword")</code>
...men det funkar ju uppenbart inte och jag är fullständigt grön på det här området så jag kommer inte vidare just nu. Några förslag?
mvh
MagnusSv: Hur hämta en variabel?
<code>
Select '' + Lankar.Titel + '' as Titel, K2.KK as Kategori, Lankar.Beskrivning, Format$([Lankar.Inlagd],'yyyy-mm-dd') AS Datum FROM Lankar INNER JOIN K2 ON Lankar.Kategori=K2.ID WHERE Lankar.kw1=kword OR Lankar.kw2=kword OR Lankar.kw3=kword ORDER BY Lankar.Titel</code>
Databasen består bara av två tabeller, en med länkar o beskrivning etc samt en med kategorinamn för länkarna. Den senare bara för att man skall slippa skriva kategorier för hand med allt vad det skulle innebära av felskrivningar etc.Sv: Hur hämta en variabel?
' & replace(kword, "'", "''") & '
överallt där du söker eller genom att deklarera en variabel och sätta den till
replace(kword, "'", "''")