Hejsan! Du har antagligen inte signat aspnet användaren till din Databas. Okej, mycket möjligt. Skulle du eller någon annan vilja förklara hur man gör för att fixa det? MSDE har ju ett eget säkerhetssystem, det räcker inte att användaren har tillgång till databasfilen (det ska användaren normalt inte ha). När jag jobbar med MSDE databaser brukar jag lägga in sql serverns Enterprise Manager för att konfigurera backup, användare etc. Har testat att skriva det du sade nu! Allt verkar fungera utom detta,Fel med ASP.NET och MSDE
Jag håller på lite med ASP.NET, och en sak jag inte fått att fungera är databaskopplingarna i mina scripts, jag skriver i prompten följande:
cacls databasnamn.mdf /g ASPNET:F
Då jag först gått till berörd mapp.
Problemet är att jag ständigt får detta felmess när scriptsen försöker ansluta till en databas:
"
Login failed for user 'HUVUDDATOR\ASPNET'.
Exception Details: System.Data.SqlClient.SqlException: Login failed for user 'HUVUDDATOR\ASPNET'.
Source Error:
Line 169: Dim dataAdapter As System.Data.SqlClient.SqlDataAdapter = New System.Data.SqlClient.SqlDataAdapter(sqlCommand)
Line 170: Dim dataSet As System.Data.DataSet = New System.Data.DataSet
Line 171: dataAdapter.Fill(dataSet)
Line 172:
Line 173: Return dataSet
Source File: c:\inetpub\wwwroot\gastbok\Default.aspx Line: 171
Någon som ser om jag gjort fel, eller ett annat sätt att fixa det på?
Tacksam på förhand!Sv: Fel med ASP.NET och MSDE
JNSv: Fel med ASP.NET och MSDE
Sv: Fel med ASP.NET och MSDE
Du kan antingen använda integrated security (NT-behörighet) eller den inbyggda MSDE-säkerheten.
För att lägga till ett login med NT-behörighet gör du så här:
exec sp_grantlogin 'domän\användarnamn'
För att lägga till en användare med inbyggd MSDE-behörighet gör du så här:
exec sp_addlogin 'namn', 'lösenord'
Därefter måste du ge användaren tillgång till databasen.
USE databas
exec sp_adduser 'namn', 'public'
Detta kräver naturligtvis att du har access till databasen och kan skicka in frågor.Sv: Fel med ASP.NET och MSDE
Sv: Fel med ASP.NET och MSDE
Msg 945, Level 14, State 2, Server HUVUDDATOR, Line 1
Database 'gastbok' cannot be opened due to inaccessible files or insufficient
memory or disk space. See the SQL Server errorlog for details.
1>
Har kollat upp minnet, och just nu är det ca 310 av 512 mb som används.
Tack för all hjälp så här långt!