Hej! > <b>Jag har också lagt en "Skriv ut"-knapp på webformuläret och vid klick på den är det meningen att kod skall exekveras som skriver ut personuppgifterna </b> Tanken med standardskrivare var att göra programmeringen enklast möjliga för mig. Det viktiga är att klient-datorn har en etikett-skrivare av en viss typ kopplad till sig och att jag mha koden (eller användarna på något vis) kan styra att utskriften hamnar just där. Önskar gärna enkelt exempel på JavaScript-kod som skapar utskrifter mot skrivare, har aldrig sett eller skrivit sådan förut. /Göran Hej och tack för tips, vet ändå inte riktigt hur jag skall använda det. Om du inte måste koppla knappen till en sub på serversidan så kan du göra det som en vanlig HTML-kontrol: Tack igen!Utskrift till klientens standard-skrivare.
Jag har en asp.net-applikation där klienten kan söka efter personuppgifter och visa dem i webläsaren. Jag har också lagt en "Skriv ut"-knapp på webformuläret och vid klick på den är det meningen att kod skall exekveras som skriver ut personuppgifterna på klient-maskinens standard-skrivare i windows. Är inte så bevandrad i asp och ber därför om hjälp med hur sådana (förhoppningsvis okomplicerade) utskrifts-kodrader kan se ut.
/GöranSv: Utskrift till klientens standard-skrivare.
Eftersom att ASP.NET körs på servern så är det något vanligt "Skriv ut-JavaScript" du letar efter.
> <b>på klient-maskinens standard-skrivare</b>
Varför det? Om jag har en bläckstråle-skrivare och en laser-skrivare varför ska du bestämma vilken skrivare jag vill använda?
> <b>i windows</b>
Använder alla potentiella besökare till din webbapplikation Windows?
Låt användaren använda den inbyggda skriv-ut funktionen de har i sin webbläsare istället. Enklare och bättre för alla.Sv: Utskrift till klientens standard-skrivare.
Sv: Utskrift till klientens standard-skrivare.
Jag utvecklar asp mha Visual Studio.net och öppnar händelse-hanteraren
för min skriv-ut-knapp som ser ut så här:
Private Sub btnSkriv_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnSkriv.Click
'???
End Sub
??? vill jag ersätta med kod som skickar valfri text till en skrivare.
Hur kan denna se ut?
Hoppas jag inte är helt ute och cyklar. Jag är ganska ny på asp.net och har
ingen kollega att fråga. Den samlade PelleSoft-kompetensen är mitt hopp!Sv: Utskrift till klientens standard-skrivare.
<code>
<input type="button" value="Skriv ut" OnClick="javascript:self.print();" />
</code>
I annat fall kan du lägga till ett OnClick-event så här i codebehind:
<code>
btnSkriv.Attributes.Add("OnClick", "javascript:self.print();")
</code>
/BrattenSv: Utskrift till klientens standard-skrivare.
btnSkriv.Attributes.Add("OnClick", "javascript:self.print();") gav inget resultat.
Det gjorde däremot:
<input type="button" value="Skriv ut" OnClick="javascript:self.print();" />
Men
Det som skrevs ut var själva formuläret. Jag vill själv kunna styra via kod
vilken text som skall printas t.ex 'ABC'. Går det skicka text löpande mot en
skrivare på det sättet och hur i så fall???
/Göran