Hej Du kan använda cascading delete i SQL server. Men cascading delete "känner" väll inte till affärsreglerna... Den tar väll enbart hänsyn till relationer mellan tabeller?! Hur vill du en 3:e parts produkt ska kunna känna till affärsreglerna?Databasintegritet
"I IFS F1 finns funktionalitet för kontroll av databasintegritet. I detta ingår b la funktionalitet för kontrollerade rensningsoperationer, t ex så kan borttag av en förälderpost medföra borttagning av barnposter under förutsättning att detta tillåts av affärslogiken."
Okej, för det första så ser jag inget problem i att bygga detta i .Net men finns det något färdigt?! Någon tredjepartsleverantör eller så?!
RogerSv: Databasintegritet
Det går antagligen att lösa det med relaterade data-tabeller i ett dataset också men detta har jag inte gett mig på..Sv: Databasintegritet
RogerSv: Databasintegritet
Databas integritet skapas normalt just i databasen. Sen används ju affärslogiken för att läsa eller uppdatera information i databasen. Mao bygg en normaliserad db design och använd de olika sätt som finns för att skapa data integritet:
Entity integrity
Domain integrity
Referential integrity
user-defined integrity
Vid anrop från affärslogiken kommer dessa integritets sätt att försäkra dig en konsistens i databasen.