Hej, jag undrar om man kan via codebehind påtvinga en omladdning av en sida trots att taggen: Hej, detta kanske ger dig lite svar? Låter tråden ligga öppen tills jag kommer på hur koden skall se ut i codebehind innan jag stänger tråden. Är det någon som har ett exempel så säg till så är även detta ärende ur världen. För att du ska kunna "döda" cachen på en sida så skriver du tex:påtvinga omladdning trots OutputCache Duration
<%@ OutputCache Duration="120" VaryByParam="None" %>
är satt på en sida. I detta fall rör det sig om att jag skickar med en parameter i url:en som inte fångas med request.params("action"). Eller är det så att OutputCache tillsammans med VaryByParam kan säga att "action" i url:en inte skall cachas utan beaktas?Sv: påtvinga omladdning trots OutputCache Duration
Setting values for the page output cache is the same as manipulating the HttpCachePolicy.SetExpires and HttpCachePolicy.SetCacheability methods through the HttpResponse.Cache property. Setting the VaryByParam attribute when creating a user control implements partial-page caching for that control.
If a Web Forms page requires authorization to be viewed by a user, the output cache sets the Cache-Control HTTP header to private.
If you set the Shared attribute to true, cached user control output can be accessed by multiple Web Forms pages. If you do not set it to true, the default behavior is to cache one version of user control output for each page that contains that user control. You can potentially save a significant amount of memory by enabling the Shared attribute.
Mvh JohanSv: påtvinga omladdning trots OutputCache Duration
Helst vill man redan på sida A säga att sida B skall laddas om.Sv: påtvinga omladdning trots OutputCache Duration
<code>
Response.Cache.SetExpires(DateTime.Now)
</code>
Du skulle kunna använda dig av en query string "CacheExpired=true" som du skickar med från sida A till B och om B får querystringen CacheExpired=true så dödar du cachen genom Response.Cache.SetExpires.
Till framtiden:
I ASP.Net 2.0 så kommer en nya klasser kunna användas för att automatikst döda cachen beroende på olika förhållanden, tex med hjälp av SqlCacheDependency så kan cachen dö pga en ändring i databasen eller om datakällan är Yukon så kan cachen dö om resultatet från ett commando objet har ändrats.
/Fredrik Normén NSQAURED2
http://www.nsquared2.net