tjo. Hur menar du när du säger att ditt textfält skickar unicode? kör du en encoding på datan? typ Encoding.ASCI.Unicode??? väldigt bantat och förenklat: ryska tecken? Vet faktiskt inte hur IE ex presenterar detta, om det ens går utan att ha Ryska windows eller nått? alltså , tecknen var ju rätt när jag skrev messet , det blev fel när pells forum visar det.. Har också för mig att man skall sätta N'' när man skall göra INSERT/UPDATE för UniCoded fält. Du måste även ha typen NVARCHAR() i din databas, men det antar jag att du redan har. Å jag har för mig att om man använder en html-textarea så blir det fel, men om man däremot använder en asp-textruta med multiline satt så löser man (kanske) problemet. Något görs när sidan submittas och skall läsas ner i tabellverket som skiljer dessa båda kontroller åt. ntext och ado.net
försöker skriva en unicodesträng till ett "ntext" fält i min db via en asp.net sida.
jag kan skriva unicode text i en textaera och posta tillbaka till servern , om jag response.writear ut innehållet så ser jag att alla unicodetecken på serversidan är OK.
men när jag försöker skriva in texten i ett "ntext" fält så blir det bara "???????" som lagras.
lägger jag in unicode texten manuellt via enterprise manager så funkar det fint...
så jag antar att det är någe tjall när man insertar via ado.net (?)
så hur fasen ska jag inserta/updatea ett fält som innehåller unicode?
min kod kör bara en ful sql sträng , typ :
sql="update bla .... " + minunicodesträng +" mera sql här";
måste man pilla in någe extra i sql strängen för att detta ska fungera??
//RogerSv: ntext och ado.net
.Net kör med UTF-8 som defautl som är en unicode variant, du skall inte behöva göra om texten när du skickar in den i nText. Skulle villja ha lite mer info exakt hur din implementation ser ut.
Mvh JohanSv: ntext och ado.net
string myunicodestr="Контакты";
string sql="insert into table gnu yaddayaadda blabla values('" + myunicodestr +"',yaddayadda)";
MyDbStuff.ExecuteSql(sql); //kör sql snutten via ett command objekt..
//Roger
[edit]
ja , pelles sajt verkar ju inte ta unicode tecken så jäkla bra heller..
de där #4342; ska vara ryska tecken
[/edit]
[edit igen]
hmm , ska man inte sätta någe skummt prefix framför ' typ:
N'lite text på ryska'
så står det ju iaf i profilern när man kollar hur enterprise managern gör...
[/edit]Sv: ntext och ado.net
Blir texten så för dig när du visar den? alltså som här på Pelles forum?
Mvh JohanSv: ntext och ado.net
men iaf..
om jag i MIN databas pillar in lite rysk text via enterprise manager så blir det rätt på sajten..
det är när jag via sajten ska inserta/update en rysk text som det skiter sig..Sv: ntext och ado.net
Har du testat att slänga på ett N'' först?
- MSv: ntext och ado.net