Hej, Hej om jag förstod allt rätt så kan du skapa upp olika profiler och med hjälp av dem be din ASP .net sida rita upp tillhörande radios. Det kan du göra på en rad olika sätt. Antingen genom att lägga till alla radioknappar på sidan men i din Page_Laod eller liknande gömma dem som inte ingår i den roll du angivit. Om du vill specialanpassa kan du bara skapa en ny roll och visa extra radioknappar (dock via kod förändringar). Du kan oxå om du vill göra det mer flexiblet genom att exempelvis skapa någon slags roll xml-fil. Där du anger rollens namn sedan namn på de kontroller du vill skall synas. Sedan läser din ASP .Net sida in XMLfilen letar reda på angiven roll och kollar då vilka radiobuttons du vill visa. På så vis kan du bara lägga till en ny roll med nya instruktioner till ASP .Net sidan. Nja.. Jaha, men då gör du på samma sätt fast istället för visible=true sätter du en checked till true...Förändra formulär beroende på vald radioknapp..
Jag har precis börjat använda asp.NET och skall göra en sak i en applikation.
I applikationen kan man lägga in användare och det finns ganska många olika kombinationer på olika rättigheter.
Idag är det ett formulär med ca 30 olika radioknappar som skall kryssas i för varje användare som läggs in.
Tanken nu är att man istället skall ha ett par olika användarprofiler(t ex Admin, Reader, Author) och att man kryssar i rätt profil överst på sidan och då ska rätt radioknappar automatiskt kryssas i. Sen är det dock möjligt att ändå ändra något för den aktuella användaren, om man behöver göra någon specialanpassning.
Dom vill helst inte göra några databasändringar nu, så detta måste göras manuellt genom t ex script.(annars hade ju varit betydligt enklare att skapa profilerna i databasen...)
Jag kan naturligtvis göra detta med Javascript, men innan jag börjar med det tänkte jag kolla om det finns något asp.NET har för att förenkla detta.
Någon som vet?
/Jocke ".NET-nybörjare"Sv: Förändra formulär beroende på vald radioknapp..
Men om du anser att du enkelt kan justera detta genom att skriv aom koden lite då och då så kan du bara göra en case hantering där du anger vilka kontroller du vill ha på eller ej.
Hoppas det var något sånt du var ute efter?
mvh JohanSv: Förändra formulär beroende på vald radioknapp..
Formuläret ser alltid likadant ut, det som ska skilja är vad som är ikryssat beroende på vilken roll/profil man valt.
Är du med?
/JockeSv: Förändra formulär beroende på vald radioknapp..
Mvh Johan