ASP 1.1 SQLen poolar din connection, tror det är i ca 10 minuter sedan dör den, detta för att öka prestandan. Varje connection.open gör ju att SQLen får jobba lite, när du gör en close kopplar den ifrån och inväntar att någon annan skall ta upp den redan öppna fast polade connection. Om inte så dör den helt och en ny skapas nästa gång du går mot databasen. Ungeför som när du polar komponenter i COM+. Tack!När släpper koppling mot DB?
SQL Server 2000
Har följande kod:
<code>
Dim connectionString As String = Session("strCon")
Dim sqlConn As SqlConnection = New SqlConnection(connectionString)
' SQL sats för att ta ut det som skall bindas i datalisten
Dim strStoredProc As String = "SELECT * FROM news ORDER BY id_news desc"
Dim sqlCommand As SqlCommand = New SqlCommand(strStoredProc, sqlConn)
sqlCommand.CommandType = CommandType.Text
sqlConn.Open()
DataList.DataSource = sqlCommand.ExecuteReader(CommandBehavior.CloseConnection)
DataList.DataBind()
sqlCommand.Dispose()
sqlCommand = Nothing
sqlConn.Close()
sqlConn = Nothing
</code>
Mär jag kollar i Enterprise Manager så ser jag när min koppling skapas, men den försvinner inte från Current Activity förrän efter 6-7 minuter. Med koden ovan har jag fått för mig att jag "dödar" kopplingen mot DB iom att jag kör Dispose på Command, och Close ¨på Connection.
Problemet är att ibland när jag kollar mot hur många samtidiga kopplingar jag har mot DB, så ser det ut att vara väldigt många som ligger kopplade, men oftast med "sleeping" i status i Current Activity-fönstret i EM.
Nån som kan ge lite ljus över mitt problem?
TIA / UffeSv: När släpper koppling mot DB?
Är du med?
Utan polen så hade du haft en rad connections som kan göra att din SQL Server blir hårt belastad.
Mvh JohanSv: När släpper koppling mot DB?
Det var väl så mina funderingar gick, men vill ha det svart på vitt =)