Jag har en databas klass som returnerar ett DataSet. Men nu undrar jag om jag ändå kan få detta dataset grafiskt representerat i mitt projekt. Kan man lägga till ett DataSet och sen referera mitt dataset till detta. Jag tror att du rört till det lite. Titta på felmeddelandet: "...could not create an instance of [->]MDataSet[<-]..." men du tilldelar resultatet av din funktion till ett annat DataSet.DataSet problem
när jag lägger till ett dataset till min webform så kommer det upp ett val mellan
Typed dataset och untyped dataset. Tänkte att man kanske kunde skriva in namnet på det dataset som jag har fått. Får dock felet.
Visual Studio could not create an instance of MDataSet
confirm the class name is a valid DataSet class
så här får jag mitt dataset
DataSet MyDataSet = dataAccess.getDataSet(conn, Sql);
Finns det någon möjlighet att göra detta.Sv: DataSet problem
Saken är den att du blandat ihop två olika metoder för databindning och hämtning i VS.NET; design. och runtime. I mångt och mycket måste du välja båda.
För att enklast få en grafisk representation skapar du en [SQL]DataAdapter genom att dra ut en på sidan och går igenom dess wizard och skapar då samtidigt en Connection. Dra sedan ut ett dataset och sätt för enkelthetens skulle det till Typed. Sedan tar du en DataGrid och sätter databindningen (DataSource och Datamember) till din [SQL]DataAdapter. Kompilera och kör.
Hepp!
Fortsättningsvis rekommenderar jag VARMT denna lilla Quickstartkurs som jag lärde mig grunderna med: http://samples.gotdotnet.com/quickstart/aspplus/.
Den är en legitim Microsoft och kom dessutom med din distribution av Visual Studio om jag inte minns fel. Men den finns som sagt på webben också.
//Mikael