Språk: VB Nepp du kan inte ta reda på om mailet har kommit fram. Kan du inte lägga in en länk i mailet som användaren måsste trycka på innan kontot aktiveras? Detta är en ganska vanlig lösning. Fredrik: Jag har en länk i mailet som användaren klickar på för att aktivera sitt konto. Varför inte länka till en standardsida där användaren matar in sitt lösenord, då slipper du konstiga url:er som kanske formateras i Groupwise? Appropå brandväggar, idag när det är så mycket spam så används spamfilter hos en del internet leverantörer. Kanske just din mailadress tolkas som spam och därför inte kommer fram. Använd en vettig avsändaradress. Bara en tanke, vet igentligen inte så mycket om just detta > Ditt förslag med standardsida fungerar ej, den länk som skickas är endast temporära uppgifter. När användaren klickar på länken kommer han/hon till en sida där han/hon själv skall ange vilket lösenord samt en lösenordsfrågasom skall användas. Vissa epostservrar accepterar inte mail som skickas direkt i från dylika formulär, vet att Telia & Hotmail spärrar vissa. Jag löste det på så sätt att jag fick skicka via min mailserver och inte direkt ifrån webservern. (använder iofs ASP & Cdonts men borde väl fungera på samma sätt)Leveranskvitto vid autogenererat mail
Jag har en funktion som automatiskt skickar iväg ett meddelande till en användare när dennes konto har skapats. Problemet är jag MÅSTE veta om mailet kommit fram, finns det något sätt att via ASP.NET få ett leveranskvitto på detta (ungefär som i Outlook)?Sv: Leveranskvitto vid autogenererat mail
/Fredrik Normén NSQUARED2
http://nsquared2.netSv: Leveranskvitto vid autogenererat mail
//FreddeSv: Leveranskvitto vid autogenererat mail
Bra förslag :)
Vilket bra förnamn du har ;)
/Fredrik Normén NSQUARED2
http://www.nsquared2.netSv: Leveranskvitto vid autogenererat mail
Från början bakade jag in användarnamn samt lösenord i denna länk (md5-krypterat) men i GroupWise (E-postprogam) skrevs URL:en ut vilket resulterade i radbrytningar som föstörde länken. Nu bifogar jag ett HTML-dokument med samma länk istället.
Problemet är att när jag la upp en användare så sa han att han inte hade fått något mail. Av denna anledning vill jag kontrollera att mailen kommer fram.
Kan det vara en brandväggsfråga?
Andra förslag på hur man kan lösa detta, jag vill inte att användarna skall behöva klipp o klistra då detta är bäddat för trubbel?Sv: Leveranskvitto vid autogenererat mail
//FreddeSv: Leveranskvitto vid autogenererat mail
> Kan vara en vettig idé det där med avsändaradress, innan hade jag noreplay@mindomän.se skall prova att ändra detta.Sv: Leveranskvitto vid autogenererat mail
Och i mina loggar ser jag om det levererats.
Ett annat alternativ om du inte har egen mailserver är att reläa via din ISP.
/johan