Hej! Har har du en site med lite info om hur du använder AD i .Net: Ska du bara söka så använda DirectorySearcher klassen, eller ADO.NET. Det låter som en bra idé! <code> Tack så jättemycket för hjälpen! Det låter bra men hur skulle den strängen kunna se ut? GC:// Om jag kör mot gc´n istället så får jag upp namnen på grupperna och vilken domän de ligger i (via SID) men jag kan inte få upp vilka users som ligger i de grupper som ligger på andra domäner (jag vet inte ens om det är en användare eller grupp). du får fråga ad't, via GC, efter varje grupp och på det sättet iterera igenom dem. Jo, precis det jag tänkte men när gruppen kommer från en annan domän så kan jag ju inte få tag på dess "sökväg" väl? Har löst allt nu utom hur jag vet om ett objekt från en annan domän är en grupp eller användare (har bara SID) och hur jag isf får tag på gruppens OU. Krångligt det här.. Active directory och asp.net
Jag har en lokal grupp som ligger på en domänserver. I denna stoppar jag in en global grupp från en annan domänserver. Jag skulle vilja lista upp alla användare som finns i denna grupp. Nån som har exempel på hur man gör?
Mvh
PeterSv: Active directory och asp.net
http://www.dotnetjunkies.com/quickstart/howto/doc/ADRead.aspx
Om du öppnar .Net Framework SDK och letar upp namespacet: System.DirectoryServices så hittar du massor av information om hur du hämtar information från AD mm.
/Fredrik Normén NSQUARED2
http://www.nsquared2.netSv: Active directory och asp.net
Vill du presentera det på en ASP.NET sida så hade jag nog föredragit ole db providern för Active Directory och plockat upp det i en datatable för enkel bindning mot datakontrollernaSv: Active directory och asp.net
Jag har hållt på i två dagar med det här nu.. Börjar bli trött på det. :)
Det som jag har kommit fram till är att man ska använda ldap för att lista fram användare i 2000 men om man kan få en oledb-koppling till ad´t så vore ju det toppen. Hur gör jag?? Det är nämligen precis det jag vill göra, lista användarna i en grupp (som även kan innehålla en/flera grupp med användare som jag samtidigt vill lista) på en sida.
Mvh
Peter Sv: Active directory och asp.net
using System;
using System.Data;
using System.Data.OleDb;
public class AdoLdap
{
public DataTable static GetStuff()
{
OleDbConection con = new OleDbConnection("Provider=ADsDSOObject");
string query = "SELECT Name, CompanyName " +
"FROM 'LDAP://domain' WHERE Company = 'Cornerstone' " +
"ORDER By Name DESC";
OleDbCommand cmdRetrieve = new OleDbCommand(query, con);
OleDbDataAdapter adap = new OleDbDataAdapter(cmdRetrieve);
DataTabel results = new DataTable("results");
adap.Fill(results);
return results;
}
}
</code>
LDAP frågan får du ju skriva om, men det här är principen i alla fall.
Alternativ till en datatable kan vara att anropa ExecuteReader på command objektet och använda dig av en datareader.Sv: Active directory och asp.net
När jag kör den frågan får jag upp 189 rader med ett fält som heter ADsPath. I dessa står det en massa LDAP-strängar. På en av dessa rader finns den gruppen som jag vill undersöka. Om jag kör följande kod på den gruppen:
<code>
Dim group As IADsGroup
Dim obj As Object
group = GetObject("LDAP://CN=Gruppnamnet,OU=Groups,DC=xxxx,DC=yyy")
For Each obj In group.Members
If obj.Class.tolower = "user" Then
MsgBox(obj.Name)
ElseIf obj.class.tolower = "group" Then
MsgBox(obj.Name)
End If
Next
</code>
Så får jag upp alla användare/grupper som ligger i samma domän. Men jag vill även få upp de som kommer ifrån andra domäner..
När jag snurrar igenom resultatet kommer de användare/grupper som ligger i andra domäner upp som obj.class="foreignSecurityPrincipal".
Mvh
Peter IlisSv: Active directory och asp.net
I det här fallet är dc och gc på samma maskin. Sv: Active directory och asp.net
istället för
LDAP://
minns inte riktigt och har inga docs här.
Det är stor skillnad på dc och gc även om de ligge på samma maskin, DC i en ldap fråga är för att tala om domäner och liknande eller igentligen hela namnet på ett objekt och den används efter LDAP.
GC säger att jag vill hämta objekt oberoende på dess DCSv: Active directory och asp.net
Jag får inte fram dess ou och kan därför inte binda mot den andra domänen och fråga den (eftersom jag inte kan skapa LDAPsträngen utan OU). Nån som har nått förslag?Sv: Active directory och asp.net
Sv: Active directory och asp.net
Sv: Active directory och asp.net