Hej! Jo, du lägger t.ex. en <p> tagg i form-saken (som skall finnas på din huvudsida) som du sätter id och runat="server" på... men om jag vill har forms som körs på servern i filerna jag inkluderar då? >>Sedan behöver du inte ha någon formtagg i *.ascx filerna... :)<< nu har jag provat det. men det fungerar inte. när jag har t.ex en asp:button i en inkluderad ascx-fil står det att den måste placeras mellan en formtag med server som värde på attributet runat. Hej, se till så dina kontroller läggs in mellan form taggen, när du bygger i ASP .Net se Formtagen som om den vore HTML tagen. Alltså placera allt du gör innan för den. Ha det som en regel så slipper du en massa framtida problem, men kom även ihåg att det finns undantag då du inte måste placera saker innanför formtagen... Men det lär du ju märka efter tidens gång.nybörjarfråga om asp.net
I klassisk asp kan man ju köra server.execute för att inkludera vissa sidor men ändå ha kvar samma standard-ram.
Ex:
<code>
<html>
etc...
<% Server.Execute(Request.QueryString("page")&".asp") %>
</html>
</code>
Det tycker jag är ett smidigt sätt att bygga upp en hemsida på.
Då har man ju all design i default.asp eller vad man döpt mall-filen till och slipper ändra i alla filer så fort man vill ändra t.ex upplägg eller design.
I ASP.NET har jag fått veta att detta är motsvarigheten:
<code>
wpage.Controls.Add(LoadControl(Request.Querystring("page") & ".ascx"))
</code>
men enftersom en sida i asp.net endast kan innehålla EN <code><form runat="server"></form></code>
känns det som att det blir svårt att bygga en sida som man tidigare gjort i klassisk asp.
nu undrar jag hur man kan lösa detta. går det eller måste man använda sig exempelvis följande på varje sida:
<code>
<!-- #include file="borjan_av_sidan.aspx" -->
sidans innehåll
<!-- #include file="slutet_av_sidan.aspx" -->
</code>
MEn det går ju inte heller om man vill ha
<code><form runat="server"></form></code>
i de två inkluderade filerna.
Är lite vilsen, men skulle någon kunna förklar lite utförligt hur jag ska gå till väga med att bygga hemsidor i fortsättningen.
Tacksam för svar!Sv: nybörjarfråga om asp.net
Den lägger du till sidan du skall ladda i
Sedan behöver du inte ha någon formtagg i *.ascx filerna... :)Sv: nybörjarfråga om asp.net
Sv: nybörjarfråga om asp.net
Du behöver ingen formtagg då den ligger i huvudsidan... :)Sv: nybörjarfråga om asp.net
när jag lägger till ett sådant och ett form så står det att det bara får finnas ett.
hjälp! :SSv: nybörjarfråga om asp.net
Hittade denna Artikeln, vet ej om den ger något.
http://aspalliance.com/345
Mvh Johan