Hej! Så här ser koden ut: Jag kan inte se några fel i denna kod. Kan felet kanske ligga någon annan stans?? Om koden fungerade i en SQL databas, kankse det helt enkelt är så att bilderna har blivit pajade i acess databasen. Vilken datatyp har du i Access? Jag har testat med att byta Response.ContentType till Image/Bmp men det blir ingen skilnad. Jag har inte gjort detta i .net än men testa Response.BinaryWrite b istället och se om det blir någon skillnad. Nu hoppar jag in mitt i, vet ej om jag hängt med riktigt. Du sparar ner en bild i databasen, som antagligen blir bin data? Vad händer om du laddar in denna data in i en Bitmap class? Går det? om det gör det utgå därifrån... Jag testade att köra Response.BinaryWrite(b) istället men det gav samma resultat. Problemet löst!Bitmap i Access DB
Hur gör man för att hämta ut en bild från en Access-databas men hjälp av asp.net.
Bilden är i bmp-format och om man kör access-programet så kan man se bilderna, men när jag försöker skriva bilden till en webläsare så får jag bara upp ikonen som visas när ingen bild hittas.
Jag har gjort:
Response.clear()
Response.ContenType="image/bmp"
'Skriver ut bilden här
Response.End();
Jag har innan gjort samma sak fast från en SQL-databas, och då har det inte varit några porblem. Kan bild i database kanske vara korrupt?Sv: Bitmap i Access DB
<code>
Dim command As New OleDb.OleDbCommand("select Foto from FMR where Sakordsnr = '" & ID & "'")
command.Connection = con
Try
Dim b() As Byte
b = command.ExecuteScalar()
If b.Length > 0 Then
'Display(Bitmap)
Response.ClearContent()
Response.ClearHeaders()
Response.ContentType = "image/Png"
Response.OutputStream.Write(b, 0, b.Length)
Response.Flush()
Response.End()
End If
Catch exc As Exception
Response.Write(exc)
Finally
con.Close()
con = Nothing
command = Nothing
End Try
</code>
Jag tog den direkt ifrån ett annat program där det funkade.Sv: Bitmap i Access DB
Det finns dock en liten sak som irriterar mig med koden och det är att du sätter responsetype till image/png när du skriver att det är en bmp i databasen men så enkelt kan det väl inte vara??
//Mikael Sand
Respone.Clear()Sv: Bitmap i Access DB
Sv: Bitmap i Access DB
Datatypen på bildkolumnen i DB är ActiveX-objekt.
Det är inte jag som har skapat Db och jag bör nog inte ändra den heller om det inte är nödvändigtSv: Bitmap i Access DB
Sv: Bitmap i Access DB
Mvh JohanSv: Bitmap i Access DB
Om jag tar bort Response.ContentType = "Image/Bmp" så skrivs den binära datan ut som text och jag får:
<code>
/ !ÿÿÿÿBitmappsbildPaint.PicturePBrushà8BMØ86(åÞ
</code>
och en massa mer konstiga tecken. Men i raden jag tog med så står det ju
BitmappsbildPaint.Picture
Kanske detta säger något om formatet på bilden?
Hur gör jag för att konvertera en byte[] till Bitmap?
Har testat lite olika men har ej fått det att fungera!
Mvh
Tom Olsson Sv: Bitmap i Access DB
Det 78 första byte-"arna" i Db var information för Access
Således så fixar detta biffen:
<code>
Response.OutputStream.Write(b, 78, b.Length - 78)
</code>
Tack för all hjälp!
Mvh Tom Olsson