Eftersom jag inte riktigt fattade hur man skulle lägga till en länk på Pellesoft får jag väl dumpa den här. Eller inte, Klassnamn och liknande är lika men t ex själva meddelandet är på svenska.. Jo det fattade jag, men det gör det ändå svårare. Ngn som bara kan exceptions på svenska kan inte söka efter felet på msdn eller bland några nyhetsgrupper eftersom där står allt på engelska, inklusive exceptions. Namnen på klasserna i t ex exeption är ju fortfarande lika... Det är i alla fall dem jag brukar söka på.Finns på svenska också
Jag råkade i mitt nya arbete få en svenskspråkig version av ramverket, vilket har varit lite irriterande eftersom felmeddelanden bli lite otydliga.
Om du nu inte är så bra på engelska eller har vissa problem med det (bevisen är tydliga hos somliga av er :-) så finns ett svenskt språkpaket att ladda hem:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=04DBAF2E-61ED-43F4-8D2A-CCB2BAB7B8EB&displaylang=sv
Rekommenderas
//Mikael Sand
catch ex as System.LeaderShipExceptionSv: Finns på svenska också
tar sjutton år att få hjälp om man kör saker och ting på svenska, hur ska du hitta hjälp om du inte vet vad den engelska motsvarigheten till excepionet heter?? Det blir väldigt svårt.Sv: Finns på svenska också
Se exemplet nedan
<code>
try
dim i, x as integer
i = 10
i / x
catch ex as exception
messagebox.show("Meddelande på svenska: " & ex.message & vbcrlf & _
"Stacktrace på engelska: " & ex.stacktrace)
end try
</code>
//Mikael SandSv: Finns på svenska också
Det har skapats liknande initiativ förut för VB bland annat, har inte varit så lyckat av de anledningarna jag nämner ovan,Sv: Finns på svenska också
//Mikael Sand