Bara undrar vilka program tycker du man sak använda för att göra sin ASP.NET För en nybörjare så kan jag rekommender WebMatrix (Från Microsoft) det är helt gratis och är enkelt att använda för en nybörjare, annars föredrar jag Visual Studio .Net 2003. mmm ett bra program men det är en sak som stör mig Det stämmer bra det (antar jag eftersom det iblend inte finns någon intellisense i VS, men det brukar bero på att man deklarerat fel). Ja, man skriver över den senaste "kopieringen", men man kan använda Ctrl + Shift + V för att växla mellan de olika "kopieringarna" man har gjort, man håller inne Ctrl + Shift och växlar med V, fungerar utmärkt. Kan bara hålla med om föregående talare angående VS.NET 2003, det är framförallt att kunna ha addons, clipboardring, och intellisense som gör att jag tycker den är enkel att använda. VS.NET 2003 rokkar hårdast i asp.net världen, vi använder det för att webbsiter, men för layout och content kör vi DreamWeaver MX tror jag (vet inte är marknad som sköter det där) nej, det är därför de kör content där, alltså html, bidler och sånt och vi köra asp.net i vs.net Jag kör allt i mitt vs.net, och handkodar i princip allt så länge som det är webbsaker för att få det någelunda snyggt... :) ".. men man kan använda Ctrl + Shift + V för att växla mellan de olika 'kopieringarna'..." ...och där hade vi den väntade kommentaren. Suck! Påtal om vs-net 2003 så tyckte jag det var coolt när jag debuggade en rutin som hade en include till ett javascript. När jag körde debuggingen och stegade kom jag även in i javascriptet och kunde se hur det kördes. Många pluspoäng där, speciellt när man har stort material att arbeta igenom. Finns det någon intellisense system för ASP.NET i annat en VS.NET Båda enter-knapparna på min gamla bärbara är trasiga, så enda sättet för mig att få en ny rad är att kopiera ett radbryte och klistra in. Jag inser ju att jag tillhör en minoritet, men jag förstår inte hur man kan bli upprörd över att det går. Jag menar, vill man inte kopiera en tom rad så kan man väl, eh, låta bli? Jag kan bara instämma, ibland känns det som att det finns för mycket lulllull, sånt som man aldrig är intresserad av och aldrig kommer att använda, det finns för mkt sånt skit... men visst är vs.net grymmast förutom det... Det tog för mif runt en halv timma innan jag var igång, någon vecka innan jag hade ganska vettig koll på det vanligaste, några veckor till och jag hade inga större problem med det, några månader och det är inga problem... :) Som med vilket annat verktyg som helst.... :) För att det skall gå så bra så ska man såklart inte kolla i dokumentation innan man tycker på nå't utan kör lite hej vilt! ;)ASP.NET Program
Macromedia Dreamweaver MX har ju ASP.NET i sig (lite i alla fall, har inte testat)
VS.NET ser ut att vara bra för dom som ska börja att skapa sin första ASP.NET (Jag är en sådan, har bara jobbat med ASP innan)
Vilket program rekommenderar du till att använda och VARFÖRSv: ASP.NET Program
/Fredrik Normén NSQUARED2Sv: ASP.NET Program
Skriver jag ex Label1. så får jag inte fram några alternativ, det kanske inte fungerar i det utan bara i den "skarpa" versionen av VSSv: ASP.NET Program
Personligen så föredrar jag definitvt VS.NET om man ens börjar närma sig att utveckla i .NET för kommersiella syften, dessutom MÅSTE du nog kunna det för att passa in i arbetslivet. Fördelarna är många men bland de största finns dels att du har all möjlig hjälp i ditt kodande, som wordcompletion (borde finnas i word också), intellisense designtimedebugging (om du skriver ett fel talar kompilatorn om det redan innan du ens kör programmet (gäller enbart VB.NET). Inställningar finns dessutom i massor och en sista sak även om det finns fler är att alla bra Addons görs till VS.NET.
Det finns nackdelar också. Den främsta är att man kan kopiera en tom rad (vilket jag hatar eftersom man skriver över kopieringsbufferten).
//Mikael SandSv: ASP.NET Program
Plus att urklippen hamnar i vertygsboxen under "Clipbord Ring", så det är stort stöd för flera "kopieringar" i VS.NETSv: ASP.NET Program
/UffeSv: ASP.NET Program
Sv: ASP.NET Program
Läs en gång till.. Vad är meningen med att kopiera en TOM rad?? Va?!
Har det behovet nånsin dykt upp??!!
Det finns falktiskt hela TVÅ tangenter på tangentbordet vars uppgift det är att sköta det!!!
//Mikael SandSv: ASP.NET Program
Jag menar det där att man skriver ex Label1. så kommer det den meny fram med alternativ eller är det enbart i VS.NET???Sv: ASP.NET Program
Det gör att tröskeln för att lära sig verktyget blir onödigt högt, skrämmer nog bort en hel del. Samt att det är bökigt om man bara ska göra något enkelt/litet.
Följer också produkten icsharpcode.net, deras sharpDevelop är kanon, lite småbuggig men så är det ju också en beta än så länge, dessutom är den gratis, det är aldrig fel ;o)
*Ta inte min kritik på allt för stort allvar, har ännu inte jobbat särskilt mycket med VS.net*Sv: ASP.NET Program