Hej, Generell och generell, om du har tillgång till att lägga dit egna komponenter så kan man nog fixa det där... Ev. om nå'n utav ms scripting komponenter klarar det... Ojsan, missade att det var asp.net forumet... :) Du måste själv ange content-type i ASP.Net 1.x. Alla "content-types" finns sparade i registret och kan läsas därifrån: Av prestanda skäl så skulle jag inte rekommendera att läsa ifrån registret, speciellt inte om applikationen ska användas av många användare samtidigt. Håller med,Generell ContentType?
Skriver en sida som skall streama ut filer från en databas och jag undrar om man är tvungen att själv sätta rätt ContentType eller om det finns någon generell som låter operativet kolla filen istället?
/JeppeSv: Generell ContentType?
Sv: Generell ContentType?
Hm... Jag vet inte ifall det finns stöd ifrån framework eller inte, men Microsoft.vad-det-nu-är-för-registret borde kunna hjälpa dig tycker jag... :)Sv: Generell ContentType?
/Fredrik Normén NSQUARED2Sv: Generell ContentType?
<code><%@ Page Language="VB" %>
<%@ import Namespace="System" %>
<%@ import Namespace="Microsoft.Win32" %>
<script runat="server">
Public Sub Page_Load(Sender As Object, E As EventArgs)
Try
Dim _regKey As Microsoft.Win32.RegistryKey
'## -- get registry key --
_regKey = Microsoft.Win32.Registry.ClassesRoot.OpenSubKey(".avi")
litReg.Text = "Key: .avi<br>" & "Value: " & _regKey.GetValue("Content Type")
Catch Ex As Exception
litReg.Text = "<font color=""#FF0000"">" & Ex.Message & "</font>"
End Try
End Sub
</script>
<html>
<head>
</head>
<body>
<form runat="server">
<asp:Literal id="litReg" runat="server"></asp:Literal>
</form>
</body>
</html>
</code>
cya,
/PatrikBSv: Generell ContentType?
/Fredrik Normén NSQUARED2Sv: Generell ContentType?
för de vanligaste förekommande skulle man kunna skapa en cahce, alt spara ned alla Content Types till en databas.
Om en Content Type INTE hittas så skulle man kunna gå till registret och kika om den finns där (kan ju ha tillkommit). Finns den där, "koppa" till databas.
cya,
/PatrikB