Jag har ett classlibrary där jag har massa klasser. Käre isär skrivare :-)databas koppling i Classlibrary
Just nu så varje gång jag kallar på en klass
class1 minclass = new class1();
så måste jag lägga en koppling till databasen där för att det ska funka.
public class1()
{
koppling till databasen.
}
efter ett tag kraschar mitt program och säger att den gjort timeout. Antagligen för att jag har för många databaskopplingar öppna till databasen. Men hur ska jag göra för att lägga en databas koppling som sen mina klasser kan hämta ifrån. Eller ännu bättre som min DataBasklass kan hämta från.Sv: databas koppling i Classlibrary
Oki. Just att din applikation får timeout behöver ju inte bero på just databasen om du inte får ett sådant fel, vilket jag antar att du har koll på. Om så är ett faktum så kan jag nästan garantera att din kod inte kopplar ner ordentligt då jag samtidigt nästan är säker på att du antingen kör en MSDE eller Access och då har du begränsad mängd kopplingar.
Upplägget kring hur du ska skriva databashantering m m i en asp.net-applikation kostar 20 000 att lära sig. Det tar tre dagar men du får ett litet diplom där det kanske står "Johansson & Tandkött" eller "Jonson Education".
Jag kör en snabb genomgång på databasnivå gratis och här får gärna de två hjärnorna bakom asp.net upphöjt till två vara med och rätta eller fylla i luckor.
Grundtanken är alltid att aldrig ha en koppling igång mer än du verkligen behöver. Om du inte kör transaktioner så behöver du kopplingen i EN rad och inget annat.
<code>
' annan kod
myDataAdapter.Fill(ds)
' stäng kopplingen
</code>
Om du bygger saker smart, med arv och annat ska du heller inte behöva returnera kopplingar mellan olika klasser och därigenom heller inte gör kopplingen till något annat än en variabel deklarerad som private.
Sen har vi det faktum att ibland kraschar saker. Då lägger du kopplingens stängande under Finally i ett inneslutande try...catch-block.
Denna kodstruktur återfinns s a s längst ner i din klasstruktur. Jag brukar kalla den för "DataModifier" eller "DBEngine" eller liknande.
Denna klass instanserar du sedan i någon av alla dina klasser för hantering av data. De ligger ett snäpp upp och kallas i allmänhet för något i stil med "DataAccessComponents". Deras uppgift är att skyffla data och omforma den för att den ska passa i din databas.
Ovan dessa ligger en rad klasser som brukar kallas "Affärslogik". Lämpliga namn kan t ex vara "User", eller "Games". Alltså benämda efter systemets entiteter, snarare än just tabeller. Varje sådan komponent har kontakt med noll till flera olika instanser av dina DataAccessComponents.
Det viktiga i strukturen är att inget lager behöver veta vad det andra gör. Din klass t ex kallad "User" har en funktion som heter GetByID och som tar emot en integer och returnerar ett dataset (eller annan form av datacontainer). Mer behöver inte interfacet bry sig om. Samma förhållande gäller nedåt och sedemera också uppåt.
//Mikael Sand