Bygger en registreringssida som jag vill först och främst ska kolla att en mail existerar. Det var en bra fråga... men jag tror inte att det går, man kan väl eventuellt göra ett anrop till ex. "FÖRR I TIDEN".... (B4 spam) fanns det något som hetter FINGER. Hej, kolla en mailadress
Jag har:
- RegExp
- Konfirmationsmail
Men det skulle vara kul om sidan kunde kolla om adressen existerar innan via dess server (om mailadresserna är stängda pga spam (kan de det?) så kan man väl kolla om servern existerar iaf?)
- ThomasSv: kolla en mailadress
Vi har adressen: fredde@doman.se
ta ut det efter @ och gör någon typ av rop till den adressen och se om du får en false eller true som svar..
Kan inte direkt se några andra möjligheter, mer än skicka ett mail till just den adressen och låta dem som får mailen slutföra registeringen via att klicka på en länk i mailen, annars tas ex. registeringen bort efter 30 min eller liknande!Sv: kolla en mailadress
Med detta kommando kunde man fråga en pop-server vilka mail-adresser som fanns där.
MEN det är i dag till 99,99% avstängt eftersom det just används av spammare för att hitta riktiga adresser att spamma. Det är ren idioti att ha det påslaget.
Det hjälper ju inte dig, men kanske kan ge en förklaring till varför du inte kan kolla om en mail-adress faktiskt har en fungerande inbox..
OlaSv: kolla en mailadress
Det finns en rad problem även om du skulle få tag i adressen, vilket faktiskt går. Det problem som dock återstår är de sevrar som säger ja till allt innan @. Det är många ställen du kan skicka vadsom@något.*** till och den godtar det som giltig mail men sedan försvinenr det bara. Tror MS hade så ett tag, du kunnde skriva Nisse@Microsoft.com och om adressen inte fanns fick du svar att den gjorde det i alla fall. Det bästa är om din tjänst istället skickar ett mail till adressen man anger och dörifrån får en unik länk som de trycke rpå för att ge en bekräftelse över just den tjänst du skall erbjuda eller liknande.
Mvh Johan