Hej, jag försöker spara lite statistik i en Acces databas. Jag har skapat en fråga(spNewLogg) i databasen som ser ut så här: Okej, har löst detta nu genom att lägga till "" & framför request.servervariables("..."). Där blir tydligen vissa av server variablerna som är NULL när jag kör på min lokala webbserver och då funkar det inte. Så här ska det vara: Intressant kommentar eftersom du skrev "Jag har provat skriva ut värdet så det är uteslutet att det inte skulle finnas något värde". Men bra att det löste sig. Det finns ett kommando som kontrollerar Null och det heter dbNull.Parametern har inget standardvärde
<code>INSERT INTO tblLogg ( loggDatum, loggRefer, loggIP, loggKlient, loggHost )
VALUES ([@loggDatum], [@loggRefer], [@loggIP], [@loggKlient], [@loggHost]);</code>
Koden i VB ser ut så här:
<code> Dim objCmd As New OleDbCommand("spNewLogg", myConnection)
objCmd.CommandType = CommandType.StoredProcedure
Dim objParam As New OleDbParameter("@loggDatum", OleDbType.Char)
objParam.Value = Date.Now
objCmd.Parameters.Add(objParam)
objCmd.Parameters.Add(New OleDbParameter("@loggRefer", Request.ServerVariables("REMOTE_REFERER")))
objCmd.Parameters.Add(New OleDbParameter("@loggIP", Request.ServerVariables("REMOTE_ADDR")))
objCmd.Parameters.Add(New OleDbParameter("@loggKlient", Request.ServerVariables("REMOTE_USER_AGENT")))
objCmd.Parameters.Add(New OleDbParameter("@loggHost", Request.ServerVariables("REMOTE_HOST")))
</code>
Jag får felmeddelandet: "Parametern [@loggRefer] har inget standardvärde." Jag har provat skriva ut värdet så det är uteslutet att det inte skulle finnas något värde. Någon som har tips på hur jag ska lösa detta?Sv: Parametern har inget standardvärde
<code>objCmd.Parameters.Add(New OleDbParameter("@loggKlient", "" & Request.ServerVariables("REMOTE_USER_AGENT")))</code>Sv: Parametern har inget standardvärde