hej jag försöker göra en confirm box när man klickar på en knapp. Jag brukar ha en hiddentagg som jag fyller med värdet man anger i sin messagebox. Sen efter det submittar jag sidan och på så sätt får jag reda på vad användaren valt genom att läsa värdet i hiddenboxen. Ja det är ju det jag försöker göra, men jag kan inte fylla min textbox med värdet. Det blir bara tomt <code> Det jag vill är rätt enkelt, men tydligen svårt för mig att förstå hur jag ska lösa det. det skall du inte göra med server side kod vilket som. men hur ska jag då göra för att göra min kod som ligger i codebehind nu. låte mess returnera true, då forsätter eventhanteringen av onclick.Confirm i Asp.net
Tänkte att man kunde med hjälp av en input text sätta en 1 om man klickat på Ok. och på så vis kunna läsa av den. Men av någon anledning så sätts inte 1 i min textruta. Det händer inget alls, inget felmeddelande eller så.
Hur ska jag göra detta för att få en fungerande messagebox
<code>
private void Button5_Click(object sender, System.EventArgs e)
{
AlertUser("Tryck på OK eller Avbryt");
}
private void AlertUser(string strMsg)
{
string strScript = "<Script>";
strScript += "if(confirm('" + strMsg + "'))document.forms[0].text1.value=='1';";
strScript = strScript + "</script>";
Page.RegisterStartupScript("ClientScript", strScript);
}
</code>
HTML koden
<code>
<INPUT name="text1" style="Z-INDEX: 109; LEFT: 504px; POSITION: absolute; TOP: 232px" type="text">
</code>Sv: Confirm i Asp.net
/PelleSv: Confirm i Asp.net
Sv: Confirm i Asp.net
private void Button5_Click(object sender, System.EventArgs e)
{
AlertUser("Tryck på OK eller Avbryt");
}
private void AlertUser(string strMsg)
{
string strScript = "<Script>";
strScript += "if(confirm('" + strMsg + "'))document.forms[0].text1.value=='1';";
strScript = strScript + "</script>";
Page.RegisterStartupScript("ClientScript", strScript);
}
</code>
Det som händer här är att scriptet ritas ut första gången du trycker på knappen. Är det så du vill ha det? När och var sätter du din text1 till en etta? gör man det själv? eller gör något scriptet det åt en?
Du kan även om du vill kolla om den är satt till 1 via text1.Text (om du sätter din input som en server control. Om den då är 1 då kan du rita ut din confirm...
Om jag nu hängt med i vad det är ditt problem.
Mvh JohanSv: Confirm i Asp.net
Jag vill att när man klickar på en checkbox. Så ska det komma upp en confirm. Om du verkligen vill kryssa i eller ur denna. Vill du det ska en kod köras. Vill du inte det så händer inget.
Hur ska jag lösa dettaSv: Confirm i Asp.net
Förutom alla komplicerade anledningar, så finns det ingen anledning att exekvera ngt på servern för en sådan sak, det är onödigt slöseri med tid och roundtrips.
Skriv en JS function som du lägger in i OnClick på checkboxen istället och hantera det hela på clientsidan.
Kommunkation med användaren rörande klienten, skall ske på klienten, inte på servern.Sv: Confirm i Asp.net
<code>
<INPUT id="chkArv" type="checkbox" value="on" onclick="mess()">
</code>
Nu kommer en messagebox upp. men hur ska jag göra för att köra min kod som finns i kod behind.
<code>
private void chkArvBehor_CheckedChanged(object sender, System.EventArgs e)
{
if(chkArvBehor.Checked == true)
{
//gör nått
}
else
{
//gör nått annat
}
}
</code>Sv: Confirm i Asp.net
Det gör dessutom att du aldrig får en roundtrip om de inte kryssar i din checkbox.