Hej! Problemet är din connectionsträng:Hjälp med ett felmeddelande
är det någon som känner igen detta och kan ge mig ett tipps på hur jag kan läsa det?
<code>
Cannot open database requested in login 'wwx'. Login fails. Login failed for user 'NT AUTHORITY\NETWORK SERVICE'.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.
Exception Details: System.Data.SqlClient.SqlException: Cannot open database requested in login 'wwx'. Login fails. Login failed for user 'NT AUTHORITY\NETWORK SERVICE'.
Source Error:
An unhandled exception was generated during the execution of the current web request. Information regarding the origin and location of the exception can be identified using the exception stack trace below.
Stack Trace:
[SqlException: Cannot open database requested in login 'wwx'. Login fails.
Login failed for user 'NT AUTHORITY\NETWORK SERVICE'.]
System.Data.SqlClient.ConnectionPool.GetConnection(Boolean& isInTransaction) +472
System.Data.SqlClient.SqlConnectionPoolManager.GetPooledConnection(SqlConnectionString options, Boolean& isInTransaction) +372
System.Data.SqlClient.SqlConnection.Open() +384
DemoAdmin.WebForm1.FILL_DATGRID() in c:\inetpub\wwwroot\DemoAdmin\AddDemoUser.aspx.vb:58
DemoAdmin.WebForm1.Page_Load(Object sender, EventArgs e) in c:\inetpub\wwwroot\DemoAdmin\AddDemoUser.aspx.vb:49
System.Web.UI.Control.OnLoad(EventArgs e) +67
System.Web.UI.Control.LoadRecursive() +35
System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain() +731
</code>
min databas koppling ser ut så här
<code>
Dim cn As New SqlConnection
cn.ConnectionString = "Data Source=(local);Initial Catalog=wwx;uid=dms;pwd=kickoff2000;Intigrated Securety=SSPI;"
cn.Open()
Dim cmd As New SqlCommand
Dim sqlAdapt As SqlDataAdapter
sqlAdapt = New SqlDataAdapter("SELECT * FROM tbl_DEMOUSER", cn)
Dim ds As DataSet = New DataSet
sqlAdapt.Fill(ds)
DataGrid1.DataSource = ds
DataGrid1.DataBind()
</code>
servern den skall köra på är en MS server 2003 med IIS6. På min bärbara har jag XP pro och IIS5.x och där fungerar koplingen smärtfritt..
/PhinalaSv: Hjälp med ett felmeddelande
1. Editera connectionsträngen så den innehåller username och password istället för integrated security
<!-- DB SETTINGS -->
<!-- DB connection string -->
<!-- If you upgrade from 1317 you should use SQL authentication -->
<!--
<add key="ConnectionString" value="server=localhost;database=Rainbow;uid=sa;pwd=" />
-->
<add key="ConnectionString" value="server=localhost;Trusted_Connection=true;database=Rainbow" />
<!-- END DB SETTINGS -->
Det finns även andra lösningar när jag sökte på nätet:
1. Ändra lösenordet för UISR och addera samma konto på SQL Servern (dock inte bra)
2. Stäng av anonym access för webbsiten
Man kan även addera NETWORK SERVICE som ett login och koppla det i samma databas som ASPNET användaren. AUTHORITY\NETWORK SERVICE är en av medlemmarna i den lokala gruppen IIS_WPG.