Hej! Jag rekommenderar dig att spara filerna på hårdisken och använda databasen till att spara en reference till filen. Om du lägger filer i en databas så måste du "streama" ut bilderna, vilket innebär att du måste alltid läsa in filerna binärt från databasen och sedan skriva ut den binära datan till "response" objektets "outputstream". Jag håller med om att det är enklare att lägga filerna på disken. Att lägga filerna i SQL server tar dock mycket mindre plats... När du laddar upp filen döper du om den så att filnamnet blir samma som räknaren i databasen. Så brukar jag göra. Lägg den i databasen, Då slipper du besväret med att synkronisera filsystemet och databasen. Det är lättare att flytta databasen också. Hej, Nån som har nån bra tutorial för filuppladdning till hårdisk? >Nån som har nån bra tutorial för filuppladdning till hårdisk? Hej!Ladda upp filer till hårddisk eller till databas?
Är på gång och ska bygga ett fotogalleri med möjlighet för användare att ladda upp bilder via webgränssnitt.
När jag söker runt lite på nätet och hittar lite olika artiklar om filuppladdning med Asp.Net, så verkar det finnas två vägar att gå. Antingen att ladda upp filer till serverns hårddisk, och t.ex spara en referens i en databas med sökväg till filerna på servenrs hårddisk, eller att ladda upp och spara data binärt i en databas.
Någon som har lite kunskap om detta, och kan ge svar på vilket sätt som är att föredra. Fördelar/Nackdelar med respektive metod?
(Tänker göra det med ASP.Net och programmerar i C#, och med en Access databas)
Sv: Ladda upp filer till hårddisk eller till databas?
Filer som ligger på hårdisken kommer automatikst att hämtas när en request på filen görs.
/Fredrik Normén NSQUARED2Sv: Ladda upp filer till hårddisk eller till databas?
Jag gör så på en annonssida som jag gjort.
Det finns dock en nackdel som jag ser det. Om folk laddar upp filer med
samma namn så kommer dom att skriva över varandra.
Man kan dock säkert skriva en del kod som kontrollerar detta men det
är ju också lite jobb man måste göra.
/PeterSv: Ladda upp filer till hårddisk eller till databas?
RogerSv: Ladda upp filer till hårddisk eller till databas?
Det som föredras är att man inte lägger filer i databasen, det finns en rad olika argument för detta. Vi kan ta en snabb förklaring.
För att lagra filer behöver du använda dig av typen binary , då denna har en liten speciell hantering då det överskrider en viss mängd kommer den att Blobba. Det innebär att den kommer att skapa en slags temporär datakälla (lättare att förklara det så) där datan läggs, i själva dbn finns då en referens till denna andra datakälla. Det betyder att det blir en kraftig overhead för databasen att plocka alla dessa referenser och då hämta datan från den andra källan. Har man flera hundra filer eller som i detta fall kanske över tusen filer med minst tio användare gången kommer datorn att få arbeta kraftigt, vilket gör att det tar mycket längre tid för en användare att få se sin bild än om den hämtades från hårddisken. Att i stället ta en nvarcvhar typ och där lagra sökvägen till filen som läggs på hårddisken är en snabbare process, och ger mer flexibilitet ifall man behöver ändra bilderna.
Det kan vara allt från dess storlek i höjd och bredd till antal kb/bild (i fall man vill göra om komprimerningen). Visst är det lättare att flytta databasen då du endast behöver flytta en gigantisk databas till en annan plats än att flytta en mindre databas och en massa filer. Om man tycker det är ett avgörande argument så är det helt ok för mig.
Jag uppfattar att det handlar mer om slapphet än att ge besökarna vad de är ute efter.
Då jag vet att vi inte pratar SQL Servenr utan access så kommer den att bli ännu mer känslig mot en massa data och en hög samtliga användare. Access är mer lämpad för få samtliga användare och då med rellativt lätt data, inte stora filer.
Så jag skulle inte rekomendera att lagra filer i databasen även om det är enklare för utvecklaren. Kan man programmera ett bra system så är det inga problem att lägga filerna löst i olika mappar och ge systemet information vart de ligger via databasen.
Mvh JohanSv: Ladda upp filer till hårddisk eller till databas?
http://www.dotnetjunkies.com/quickstart/aspplus/default.aspx?url=/quickstart/aspplus/samples/webforms/ctrlref/htmlctrl/HtmlInputFile/doc_inputfile.aspx
/Fredrik Normén NSQUARED2Sv: Ladda upp filer till hårddisk eller till databas?
Tack alla som tog sig tid med goda råd. Det lutar åt att jag lägger filerna fysiskt på disk, och en referens i databasen.