Hej! 1. Du kan tex använda ViewState för att lägga lagra data som ska finnas kvar mellan postningar till samma sida. ok.. Du kan inte skapa en sk "Modul", men du skulle kunna skapa en singleton klass, se sengleton pattern: Ok... jag har fått lite inputs... Viewstate verkar ju shysst..Lite tips om globala variablar.....eller typ motsvarande!!
Man är ju bortskämd! Jag har programmerat ett tag i VB och är bortskämd med att man kan använda Globala variablar, privata inom formuläret. Detta är något jag riktigt har saknat i ASP. Visst kan man använda sessions variabel som ett hyggligt komplement.
MEN!
Nu håller jag på att kasta mig in i .NET och inbillar mig att man kan kanske använda principen globala variablar...
Min fråga är helt enkelt vilket är bästa sättet i .NET att lagra data som man skall använda.
1. på samma sida. Jag vill slippa request modellen. Jag vet att man kan använda on_click moment i .NET men då laddas väl sidan om.. Jag vill ju i detta läge deklarerar en private Variabel som behåller värdet när sidan laddas om.
2. Jag skall skicka med data till en annan fil. Jag vill i detta läge slippa hidden-fält, request.form mm och inbillar mig att man borde kunna skapa"globala variablar"
3. Kan man använda moduler i.NET och deklarera variablar där som man sedan kan ha åtkomst till i hela site...
tack för era svar
/PhinalaSv: Lite tips om globala variablar.....eller typ motsvarande!!
2. Du kan skicka ViewState mellan olika sidor, dock så krävs det en liten inställning på dina sidor för att få det att fungera. Jag skulle föredragit Session.
3. Nepp, de objekt som du kan använda dig av för att lagra data som ska vara globalt är: Session, Application, Cache och klasser som är deklarerade som static (shared i VB.Net).
/Fredrik Normén NSQUARED2Sv: Lite tips om globala variablar.....eller typ motsvarande!!
3. Hur är det då att skapa en class som ligger i en modul och på så sätt lagra undan data?
/phinalaSv: Lite tips om globala variablar.....eller typ motsvarande!!
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnbda/html/singletondespatt.asp
Jag skulle iofs användt mig av Session. Session har den fördel att den kan lagras i en databas om applikationen körs i en Web farm. Session har även en timeout.
/Fredrik Normén NSQUARED2Sv: Lite tips om globala variablar.....eller typ motsvarande!!
Tackar så länge
/phinala