Hej, jag är helt ny med asp.net, tog ett exempel från asp.net kursen och tänkte kolla så att de funkade: Att du får ett så dumt meddelande beror på att du inte sitter på webbservern du testar mot. Orsaken till felet är troligtvis att din mapp inte är en egen applikation i IIS. Det stämmer som han säger men vad som gäller är väl lite hur du vill göra ngt åt det. det stod "on" på web.config, så jag ändrade till "off" men visar endå samma fel mess =/Fel mess
<code>
<%@Page Language=”VB” %>
<html>
<head>
<title>ASP+: Hello, World</title>
</head>
<body>
<%
Dim HelloString As String = New String(“Hello, World”)
Response.Write(HelloString)
%>
</body>
</code>
men jag får följande fel, varför?
Server Error in '/' Application.
--------------------------------------------------------------------------------
Runtime Error
Description: An application error occurred on the server. The current custom error settings for this application prevent the details of the application error from being viewed remotely (for security reasons). It could, however, be viewed by browsers running on the local server machine.
Details: To enable the details of this specific error message to be viewable on remote machines, please create a <customErrors> tag within a "web.config" configuration file located in the root directory of the current web application. This <customErrors> tag should then have its "mode" attribute set to "Off".
<!-- Web.Config Configuration File -->
<configuration>
<system.web>
<customErrors mode="Off"/>
</system.web>
</configuration>
Notes: The current error page you are seeing can be replaced by a custom error page by modifying the "defaultRedirect" attribute of the application's <customErrors> configuration tag to point to a custom error page URL.
<!-- Web.Config Configuration File -->
<configuration>
<system.web>
<customErrors mode="RemoteOnly" defaultRedirect="mycustompage.htm"/>
</system.web>
</configuration>
Sv: Fel mess
Sv: Fel mess
För det första har du inte fått fel meddelande utan ett felmeddelande två HELT skilda saker *tar fram stora isärskrivningsklistertuben*
Visst skulle det se tokigt och dumt ut om du visade detaljerna av alla dina fel för alla användare. Därför känner asp.net automagiskt av om en request kommer från Localhost (127.0.0.1) och visar DÅ upp ett bättre felmeddelande (ser du skillnaden...). För att den som surfar siten utanför Localhost ska kunna se mer info så måst du ändra i konfigurationsinställningarna.
I ditt projekt ligger en fil som heter Web.Config. Öppna den och leta upp taggen <customErrors>
Om du har VS.NET vet jag att den finns men om du har WebMatrix kanske du måste skriva den själv.
Den ska efter editeringen se ut på följande sätt:
<code>
<configuration>
<system.web>
...
<customErrors mode="Off" />
...
</system.web>
</configuration>
</code>Sv: Fel mess