Jag försöker att använda ConfigurationSettings i min webservice men får fel på "ConfigurationSettings" Vad får du för fel? Jag har lagt till följande appsettings i min Web.Config Vad får du för fel? en fråga bara. i översta har du skrivit MyProject.ConnectionString men i filen MyDB.ConnectionString... Vi tar det från början! ok, har du inte lagt till Imports System.Configuration? Ah! Den hade jag glömt!WebService och Web.Config
Vad gör jag för fel? Fungerar inte Web.Config likadant i WebService som i aspx projekt?
Dim myConnection As New SqlConnection(ConfigurationSettings.AppSettings("MyProject.ConnectionString"))Sv: WebService och Web.Config
Är du säker på att du lagt till denna AppSetting i din web.config? att du skrivit och stavat rätt?
Mvh JohanSv: WebService och Web.Config
<configuration>
<appSettings>
<add key="MyDB.ConnectionString" value="Data Source=mikrit-hp;User Id=sa;Password=;database=MyDataBase;Connect Timeout=3" />
</appSettings>
<system.web>
Det han klagar på är "ConfigurationSettings".
Jag kan alltså inte kompilera utan att ändra denna rad.
Dim myConnection As New SqlConnection(ConfigurationSettings.AppSettings("MyDB.ConnectionString"))Sv: WebService och Web.Config
Ligger den koden i Web Serivceen eller i en egen klass som du vill nyttja i din web service?
Vilket språk kör du? C# ? i så fall skall du ha [ ] och inte ( )
Mvh JohanSv: WebService och Web.Config
är det bara exempel eller har du skrivit fel?Sv: WebService och Web.Config
Jag har ett WebService projekt i VB.
I den har jag en Web.Config fil där jag lagt till appsettings enligt nedan:
<configuration>
<appSettings>
<add key="MyDB.ConnectionString" value="Data Source=mikrit-hp;User Id=sa;Password=;database=MyDataBase;Connect Timeout=3" />
</appSettings>
<system.web>
MyDB och MyDataBase är bara exempel:
I WebService projektet har jag en fil som heter DataLayer.asmx.vb
I den filen vill jag använda
Dim myConnection As New SqlConnection(ConfigurationSettings.AppSettings("MyDB.ConnectionString"))
Jag har även lagt till Imports System.Data.SqlClient överst på sidan.
Men när jag försöker att kompilera projektet så får jag felmeddelandet:
Name 'ConfigurationSettings' is not declared.
Jag har ett vanligt asp projekt som har exakt samma kod i Web.Config och samma SqlConnection och där fungerar det fint att connecta mot databasen.Sv: WebService och Web.Config
alternativt kan du ju göra System.Configuration.ConfigurationSettings.AppSettings....Sv: WebService och Web.Config
Tackar så mycket. Nu funkar det lite bätte.