Kan någon förklara de grundläggande skillnaderna mellan SqlCommand och SqldataAdapter? När används de båda? Jag får ibland en känsla av att de kan ersätta varandra i vissa situationer. SqlCommand används för att utföra Sql-kommandon mot en SQL-server databas t.ex. SELECT, UPDATE, INSERT, eller stored procedures. Det vet du säkert redan :) Tack! Konstruktorn defaultar till SelectCommand eftersom det antagligen är det vanligaste man gör. Jag föredrar dina förklaringar eftersom jag tycker det är svårt att tyda dokumentationen på msdn. Antingen är jag korkad eller så tar det ett tag innan man kan ta åt sig informationen där :-) Jag har ingen hund, men tack ändå.. Om inte dokumentationen på MSDN var så inihel**te krångligt skriven skulle det inte behövas såna här forum!! Se där!! En till inte hajjar MSDN: Ska vi bilda klubb? PSIKLS (=Puckon Som Inte Kan Lära Sig Själva)SqlCommand vs SqldataAdapter
Sv: SqlCommand vs SqldataAdapter
SqlDataAdapter innehåller ett SqlCommand objekt men även ytterligare funktioner för att fylla ett Dataset mm. Du kan betrakta SqlDataAdaptern som en utility-klass som utökar SqlCommand klassen.
När du behöver det som DataAdaptern erbjuder, använder du den. När du inte behöver det, använd SqlCommand i stället. (man bör alltid använda ett så "litet" objekt som möjligt för att inte slösa på serverns resurser i onödan).
OlaSv: SqlCommand vs SqldataAdapter
Det var verkligen det svaret jag letade efter - tydligt, beskrivande och i linje med det jag anade. En liten fråga till om du orkar:
En adapter tar ju en commandtext i konstruktorn (plus en connection): Denna command text kan bara vara en selectsats väl, eller kan det även vara update, insert och delete? Om den bara kan ta en Select-sats i konstruktorn: hur många fler commands kan man lägga in i adaptern?
(adapter.InsertCommand.CommandText, adapter.DeleteCommand.CommandText osv)
hoppas du förstår vad jag menar
Tack för hjälpen!Sv: SqlCommand vs SqldataAdapter
Du behöver inte ge den något att starta med om du inte vill. Efter att objektet är skapat kan du sätta Select, Update, Delete, Insert commands själv.
Allt det här står mycket tydligt beskrivet i SDK Documentation... RTFM ;-)
/OlaSv: SqlCommand vs SqldataAdapter
RTFM??
Tack för hjälpen! (om du blir min personliga mentor så lovar jag att gå ut med din hund, även om det regnar ute...)Sv: SqlCommand vs SqldataAdapter
RTFM = Read the f**ing manual ;-)
OlaSv: SqlCommand vs SqldataAdapter
;-) Sv: SqlCommand vs SqldataAdapter
:-)