Sitter och gnuggar mina små, små geniknölar och försöker komma på hur man jobbar med dataset. Har inte hittat några bra beskrivande exempel och dokumentationen jag hittat ger mig inte tillräckligt ljus. Nej, du kan inte köra SQL mot ett Dataset.Hur funkar dataset?
Jag har förstått att man behöver en dataadapter för att hämta upp data från den fysiska databasen och att jag med metoden Fill() "fyller" datasetet med datat jag får från min select-sats.
När jag sedan ska manipulera mitt dataset "offline" (det är väl det som är poängen med dataset?) - hur gör jag då? Antar att det finns två möjligheter:
1. Kör SQL mot datasetet ungefär som man gör mot en fysisk databas "online".
2. Ändra/lägg till värden på kolumner/rader med "Set" (eller nåt liknande)
Känns som det senare alternativet verkar vettigast, även om "Set" inte tydliggör hur man ändrar/lägger till information i datasetet.
När man sen ska uppdatera den fysiska databasen används metoden Update() i mitt adapter-objekt (?). Hur vet adapter-objektet då att jag vill köra mitt InsertCommand eller mitt UpdateCommand? För så vitt jag vet kan man väl lägga in 4 olika Commands i adapterobjektet?
Hoppas ni förstår vad jag menar (och hoppas att jag ställer rätt fråga)!?
Tacksam för hjälp!Sv: Hur funkar dataset?
Däremot kan du på en Dataview (tables(0).DefaultView)
använda filter som fungerar som WHERE-villkor samt sortering som fungerar som ORDER BY,
För att manipulera data går du objekten DataTable.Rows() osv.
Adapter-objektet vet vad för typ av uppdatering mot databasen som skall utföras, genom att varje DataRow har en RowState property som vet i vilket läge den raden är i. Se dokumentationen - sök på "Datarow members" osv.. :)
Ola