Tycker det jobbigaste med ASP.Net är att lära sig hantera nya ADO.Net DataSet. Fattar ingenting! Har en enkel standardkod som jag försöker utgå ifrån; en asp:datalist där jag får ut data till webbsidan via <code><%# dataBinder.Eval(Container.DataItem, "Rubrik1") %></code> du kan göra ytterliggare en kolumn i din Datatable i ditt dataset och göra ett expression som ger dig rätt. Tack för tipset Johan! ja, jag tycker att du går över ån efter vatten.ADO.Net problems
Men eg skulle jag vilja göra typ:
<code>
if <%# dataBinder.Eval(Container.DataItem, "myBoolean") %> = 1 then
<%# dataBinder.Eval(Container.DataItem, "Rubrik1") %>
else
<%# dataBinder.Eval(Container.DataItem, "Rubrik2") %>
end if
</code>
Alltså typ söka igenom posten och beroende på innehåll visa bara vissa delar av posten. Men jag vet inte ens vart jag ska börja, har provat lite men kört fast direkt!! Kan nån tipsa om det här??
/XaphodSv: ADO.Net problems
kolla http://msdn.microsoft.com/library/en-us/cpref/html/frlrfSystemDataDataColumnClassExpressionTopic.asp?frame=true
ditt expression borde väl bli nåt i stil med
IIF(myBoolean,Rubrik1,Rubrik2)Sv: ADO.Net problems
Tyvärr får jag bara huvudvärk av att läsa MSDN's instruktioner, fattar nada.
MEN, jag har börjat fila på en lösning som går ut på att jag skapar ett första dataset och fyller det med värdet från SQL-satsen, sedan går jag igenom det och bygger ett andra DataSet med de rätta värdena.
Det här andra DataSetet binder jag sedan till min datalist. Känns som att det borde funka, men samtidigt känns det lite som att gå över ån efter vatten, så om nån har några andra synpunkter så är de ytterst välkommna!!
/xaphodSv: ADO.Net problems
1, hitta din DataTable som innehåller din tabell
2, lägg till en kolumn till den tabellen
Ex:
myDataSet.Tables[0].Columns.Add("Rubrik",typeof(string),"IIF(myBoolean,Rubrik1,Rubrik2)");
sen använder du bara kolumnen rubrik istället....
borde fungera tycker jag...