Hej forumet! Du får nog använda arrayer istället, men jag förstår inte riktigt syftet med att göra en lösning på det sättet. Du kan ju lika gärna skriva: Ok, ska testa med arrayer då! ja, jag ser inte att du skulle behöva dynamiska variabel namn här heller. Om du vill ha unika namn så kolla på Hashtable. Jag tror att du har fel angreppssätt. Hämtar du datasetet från en databas? I så fall kan du skippa steget helt genom att skriva om frågan som hämtar värdena. Jo, jag hämtar från databas. Förutsättningarna är att jag vet inte vilka namnen är eller hur många de är, eller i vilken ordning de är inlagda.Dynamiska variabelnamn
Skapar ett dataset där jag vill kunna läga till DataRow's dynamiskt, går det?
Statiskt ex:
<code>
dim dr1 as DataRow=dTable.NewRow()
dr1(0)="hej"
dTable.Rows.Add(dr1)
</code>
Dynamiskt ex:
<code>
dim a as integer
for a=1 to 3
dim dr & a as DataRow=dTable.NewRow()
dr & a(0)="hej" & a
dTable.Rows.Add(dr & a)
next
</code>Sv: Dynamiska variabelnamn
<code>
dim a as integer
dim dr as DataRow
for a=1 to 3
dr=dTable.NewRow()
dr(0)="hej" & a
dTable.Rows.Add(dr)
next
</code>Sv: Dynamiska variabelnamn
Johan, jag förenklade nog lite väl mycket kanske för att det skulle vara begripligt, men jag ska loopa igenom ett dataset, jämföra värden och samla ihop dem till ett nytt dataset. Det var tanken. Principen är att: Tex om dataset_1 ger:
Audi
Saab
Saab
Volvo
Volvo
Så ska dataset2 bli:
Audi
Saab
Volvo
Hoppas det är mer begripligt!?
/andersSv: Dynamiska variabelnamn
Jag tror att om du beskriver mer VAD du vill åstadkomma så kan säkert nån komma med en bra lösning.Sv: Dynamiska variabelnamn
Bifoga din SQL fråga så kan vi hjälpa dig lösa det så att ditt recordset ej innehåller några dubletter.Sv: Dynamiska variabelnamn
Men den det med att skippa dubbletterna i SQL-frågan låter som en bra idé, ska testa lite å se om jag klarar det själv först.
EDIT: Jomenvisst det funkar, SQL rules! Tack för tipset!