Jag har ett sökformulär där man kan söka efter utannonserade bostäder. Beroende på vilka sökkriterier man använder sig så ska jag bygga upp sql-frågan. När jag har gjort liknande saker så har jag gjort som så att i den frågan som ställs om inget kriterie är valt så lägger jag till en WHERE klausul. Tex Klockrent! Jag hade precis kommit på en annan mycket krångligare lösning eftersom jag inte kom på att köra med WHERE objectID>0"; Bygga upp en select-sats...?
Om inget sökkriterium anges så är sql-frågan:
<code>
string sqlString = "SELECT objectId, address, city, area, rooms, freeFrom, rate FROM objects ";
</code>
Om man sen tex valt en stad (city) så vill jag lägga till "WHERE city = <cityvärde>"
Jag måste ju känna av vilka parametrar man "fyllt i" och bygga på sql-frågan med valda värden typ: " AND area = <areavärde>" osv.
Finns det någon som har ett bra exempel på detta eller någon bra artikel som jag kan läsa.
Jag kör C# och sql 2000 server.
Extremt tacksam om jag kan få hjälp med detta!Sv: Bygga upp en select-sats...?
<code>
string sqlString = "SELECT objectId, address, city, area, rooms, freeFrom, rate FROM objects WHERE objectID>0";
</code>
När man sen ska lägga till mer urvalskriterier så kollar man ju då om någon har valt stad, så lägger man till en sträng tex:
<code>
" AND city= <insertcityvalueheresomehow>";
</code>
(observera mellanslaget i början av strängen)
Detta upprepar man då för varje kontroll där användaren kan välja nåt.
Det blir lixom enklare efter som att det redan finns en WHERE-klausul i originalsträngen. Det är ju bara att slaska på med AND-satser allt efter behov då.
Det finns säkert nåt annat sätt att lösa det på, men så har jag gjort och det har funkat bra.
Mvh
MagnusSv: Bygga upp en select-sats...?
Smart!
Tack!