Jag har en datagrid (testar datagrid för första gången) och i en av kolumnerna visar jag datum som jag hämtar in från sql 2000 server. Datumet presenteras så här: 2004-05-30 00:00:00. Datumet ligger lagrat med datatypen datetime i databasen. Hi, Om jag fattat frågan rätt så gäller det visning i datagriden? I sådant fall är väl en bra variant den som föreslogs här nyss, vill du t ex visa dagens datum som 2004-04-08 skriver du Tack ska ni ha för hjälpen!Datumformat i en datagrid?
När jag matar in datumet i databasen, från aspx-sidan så använder jag ToShortDateString() för att skriva ner datumet till databasen (i hopp och tro om att datumet ska hamna där som ååååmmdd)
Nu är jag ju som sagt inte så "hajj" på datagrid så jag undrar om och i så fall hur jag kan formattera datumet när de visas i datagriden så att jag slipper se tiden (00:00:00).
Vor tacksam för en liten snabblektion i ämnet!
:-)Sv: Datumformat i en datagrid?
This is quite complicated issue but here goes...
1)
In you sql query you could do something like this...
select CONVERT(NVARCHAR ,somedatevalueinrecord ,111 ) AS strDate from tbl_something
Only thing is if you do this the data type has been converted into nvarchar / string.
Not really an issue if your only showing the data and not going to reuse it, if you do reuse the value then your goning to have to use some function like vb's cDate(xxx) this will convert the myDate value from nvarchra to datetime.
2) I usually use this solution...
when putting the data from the dataset/reader I use cdate(xxx) function, then put the value into a control.
3) SQL (2k) allways save datetimes as numerics converted to a readable date, your standard save down to millesecound or you can use smalldatetime instead , acturate to the nearest minute.
what eve you do your gonna hav eto convert the datetime value to something to get rid of the extra time segments.
try here ... sqlteam.com
As said this is not so easy as there are more than one way to skin a cat. But I hope this knowleadge can help you. Glad Påsk!
PaulSv: Datumformat i en datagrid?
SELECT CONVERT(varchar(10), getdate(), 120)
Om du vill manipulera visningen kan du kolla här för olika formateringar
<url:http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vblr7/html/vafmtnameddateformats.aspSv: Datumformat i en datagrid?
Jag låter tråden vara öppen lite till så kanske det kommer in fler tips (?)
Happy Easter! :-)