Hej. Har en fråga angående metoden fromFile. Hittade ett postat inlägg: http://www.pellesoft.se/development/forum/view.asp?msgid=99047&forumid=10 Vad du säger är att du vill kunna manipulera bilden på klienten. Rent säkerhetsmässigt får du inte göra det. Om filen laddas upp så kan inte koden ändra filen. Detta för att asp.net koden som ändrar bilden är "Server-Side", det vill säga att den utför det den ska på servern.Spara bild med fromFile
där det stod hur man förminskar en bild som skall laddas upp på servern. Min fråga är: varför måste man spara en bild på servern först (orginalImage) för att sedan kunna ändra storlek på den.
Då jag skriver in en lokal sökväg till orginalbilden så krarchar programmet men om jag använder server.mappath så fungerar det:
Dim objOrginal As System.Drawing.Image
objOrginal = objOrginal.FromFile(Server.MapPath("kamerabilder\") & strBild)
Detta fungerar..
Men inte detta:
Dim objOrginal As System.Drawing.Image
objOrginal = objOrginal.FromFile("C:\Documents and Settings\erik\Mina dokument\Mina bilder\kamerabilder\bild003.jpg")
Vad jag vill är att slippa ladda upp en fil till servern för att sedan använda den igen vid förminskning. Istället använda bilden från användarens client...
Hoppas ni förstår vad jag menar och har synpunkter på detta...Sv: Spara bild med fromFile
Sv: Spara bild med fromFile
När du skriver in en "lokal sökväg" så är den sökvägen "lokal" på servern eftersom det är där koden exekverar.
/pD
www.pdc.se
www.pdc.se/blog
www.patrik-dahlen.nu