Jag har en sida med en navigeringsmeny som laddas in som en kontroll på sidan. Denna syns först innan resten av sidan har börjat visas. Hur gör jag för att "vänta" med kontrollen så att allt laddas in samtidigt? Har du satt buffer=false. Jag har läst att om man har buffer=true så laddas allt innehåll till sidan samtidigt. Buffer=true ska vara default. Tack för svar. Jag också läst något om buffer men har inte helt förstått hur det funkar. Jag har inte satt Buffer=false på sidan fast kontrollen läses in först endå. Den lägger sig mitt på sidan för att sedan "hoppa" till rätt position när resten laddas. Jeppe, Tack för all bra information på ämnet. Jag testade att lägga Response.Buffer = true; i Page_Load funktionen på min huvud sida. Det gör ingen skillnad dock. Min (navigation.ascx) kontroll laddas in först endå och visas på skärmen innan resten av sidan. Provade att skriva Response.Buffer = true; i kontroll koden också men inget lyckat resultat.Visa kontroll när sidan har laddats?
Sv: Visa kontroll när sidan har laddats?
Att använda en response buffer (buffer = true) innebär att den information som webservern skall skickas tillbaka till servern inte skickas direkt till klienten utan skrivs till en buffer. Först när hela sidan är klar (finns i bufferten) så skickas den tillbaka till klienten. Detta gör att sidan kommer att visas på en och samma gång (oki den kontrolleras lite av din uppkoppling och överföring från servern).
En annan anledning till att man använder en buffer är för att kunna fånga fel när sidan skapas. Hur många gånger har du sett an ASP(.NET) sida laddas in till hälften sen får du t.ex upp ett ADO fel på sidan med hela feltexten?
Genom att använda reponse bufferten så kan du fånga felet sen strunta i att skicka tilbaka den (t.ex köra en flush på den) och skriva ut "Sidan kunde inte visas, prova igenom en en stund annars kontakta admin på admin@minsida.com" eller något liknande.
Detta ger inte bara en trevligare besöksupplevelse för besökaren, men det är även ett viktigt steg i att bygga en säker websida. Om du skickar till baka någon form av fel text till klienten (besökaren) så kan man ofta läsa ut information om namnet på klasser, metoder, databas, tabeller etc som sidan använder sig av. Denna information kan man använda sig av för att attackera sidan.
En annan rolig bieffekt av detta som jag blev uppmärksammad av på Microsofts senaste MSDN Live om säkerhet var att denna typen av felsidor kan (om man har otur) indexeras av sökmotorer. Sen kan "hackers" sätta i system att göra sökningar på vissa kända ord etc vilket gör att de kan söka fram information från din sida även om felet är fixat då sökmotorer kan cache:a sidor. Så även om felet är fixat så meddelandet inte syns så kan de få tag på den om man har otur.
//AndreasSv: Visa kontroll när sidan har laddats?
Nån som vet? Hur får man kontrollen att vänta och laddas samtidigt som resten av sidan?
mvh Jeppe