Jag tänkte använda denna Cazz, Tack för ditt svar och visst är det så att man ska byta ut " mot ' i strängen men det säger endå samma fel :( Använd följande så ska det nog funka har testat det innan. säger samma fel Har du radbrytet i C# koden också?? Det får du inte ha. Har visst glömt att ge mer information för jag kör VB i ASP.NET inte C# Klipp in exakt den koden som du kör för att få fel. <code> Cazz, Hmmm DU har satt ditt en Private före Sub och sen Handles cmdTabort.Click Man behöver inte köra Private och Handles. Men om man kör som du har gjort så måste du ha en onclick i din knapp kontroll. Jag tycker ni komplicerar sakerna onödigt. Magnus, Tja jag är bara nöjd om jag kan få en MSGBOX i ASP.NET, hur det fungerar struntar jag i bara det fungerar :) <citat> Jo jag väntade mig det svaren och visst, ska snart få hem en bok och testa lite. Har nu hittat en som jag har fått att fungerar, Vill bara veta vad ni tycker om den? JS koden *funkar* perfekt så det är något annat som strular med din lösning isf =)En Javascript MSGBOX vid knapptrycking
<code>
response.write ("<SCRIPT LANGUAGE=''javascript'' TYPE=''text/javascript''><!--if (confirm(''Vill du verkligen ta bort??'')){}else{self.location=''javascript:history.go(-1)''}//--></SCRIPT>")
</code>
Men den säger
String constants must end with a double quote.
Någon som vet ett bra och enkelt sätt när en person trycker på knappen så ska denna fråga komma fram, om han svarar Ja så ska den gå vidare och NEJ tillbaka.Sv: En Javascript MSGBOX vid knapptrycking
Du använder " lite fel du arbryter juh din sträng mitt i.. skriver lite och sen börjar den igen osv osv. Du får använda " med enkel '' innut i (eller om vänt)
<code>
response.write ("<SCRIPT LANGUAGE='javascript' TYPE='text/javascript'><!--if (confirm('Vill du verkligen ta bort??')){}else{self.location='javascript:history.go(-1)'}//--></SCRIPT>")
</code>
//AndreasSv: En Javascript MSGBOX vid knapptrycking
Sv: En Javascript MSGBOX vid knapptrycking
<code>
Response.Write("<SCRIPT LANGUAGE='javascript' TYPE='text/javascript'>if( confirm('Vill du verkligen ta bort??') ){}else{history.go(-1)}</SCRIPT>")
</code>
Compiler Error Message: BC30648: String constants must end with a double quote.Sv: En Javascript MSGBOX vid knapptrycking
Tack endå för att du svaradeSv: En Javascript MSGBOX vid knapptrycking
Sub cmdTabort_Click(sender As Object, e As EventArgs)
Response.Write("<SCRIPT LANGUAGE='javascript' TYPE='text/javascript'>if( confirm('Vill du verkligen ta bort??') ){}else{history.go(-1)}</SCRIPT>")
End Sub
</code>
Har bara denna just nu för jag vill först se om jag kan få ordning på JSSv: En Javascript MSGBOX vid knapptrycking
Ännu en "hade du kunnat VB.NET syntaxen hade du löst detta" sak. Det är en så trivial sak att du kommer att skämmas :-D
<code>
Private Sub cmdTabort_Click(ByVal sender As Object, ByVal e As EventArgs) Handles cmdTabort.Click
End Sub
</code>
Det skapade Web matrix utan att jag behövde göra det
Efter lite ändrande längre ner så fick jag detta till svar
BC30506: Handles clause requires a WithEvents variable.
När det gäller knappen så har jag använt det som jag har skrivit när jag behöver spara något på ett formulär eller för att göra något.
Sub CmdSparaProgram_Click(sender As Object, e As EventArgs)
..................
End Sub.
Men du har rätt får fan i mig börja läsa lite mer av ASP.NET, ska se om jag kan få hem en bok om det snarast.Sv: En Javascript MSGBOX vid knapptrycking
Om du kör Private och Handles så får du detta fel:
BC30506: Handles clause requires a WithEvents variable.
om du inte deklarerar knappen i code-behind med
Protected WithEvents cmdTabort as Button
Om du vill lära dig mer ASP.NET så rekommenderar jag Asp.net Quickstart, http://asp.net/Tutorials/quickstart.aspx
När det gäller böcker så rekommenderar jag ASP.NET Unleashed av Stephen Walther
/pD
www.pdc.se
www.pdc.se/blog
www.patrik-dahlen.nuSv: En Javascript MSGBOX vid knapptrycking
Du vill inte göra en postback för att visa popuprutan, om du då trycker Nej så har du gjort en Postback ionödan och trycker du ja, så gör du ju 2 postbacks istället för bara en.
Det går att lösa med endast klientscript, och det är att man lägger en OnClick funktion på sin ASP:Button. Tyvärr får man inte göra det i ASPX sidan utan du måste göra det i din codebehind på ett event när knappen, skapas eller renderas. Då kan du lägga till OnClick eventet som då kommer att reagerar på klientsidan.
Här är lite kod:
ASPX-sidan
<code>
<asp:Button id=Button1 runat="server" Text="Button" OnPreRender="Button1_preRender" OnClick="Button1_onClick"/>
</code>
CodeBehind
<code>
protected void Button1_preRender(object sender, System.EventArgs e)
{
Button1.Attributes.Add("onclick", "return confirm ('Are you sure?');");
}
protected void Button1_onClick(object sender, System.EventArgs e)
{
Button1.Text = "Ok! You were sure.";
}
</code>
Nu kommer du få en PopUp ruta när du trycker på knappen som frågar om du är säker eller ej, om du trycker ja så kommer det returneras True och scriptet kommer att fortsätta och göra en postback, trycker du Nej, så returneras false och postbacken kommer inte att genomföras.
Fördelen med denna lösning är också att du kan göra det på knappar som ligger inne i repeaters/DataList/DataGrids på samma enkla sätt.
- magnusSv: En Javascript MSGBOX vid knapptrycking
Självklart är detta den bästa & snyggaste lösningen men han verkade ha enledning till att köra denna och insisterade på att få rätt på syntaxen på sin maskin - varför kasta mer grus i maskineriet då ? :-D
Trevlig helg!
hur det fungerar struntar jag i bara det fungerar
</citat>
Fungerar det inte perfekt, så fungerar det inte :)
Man skall aldrig nöja sig med en lösning bara för att det fungerar utan alltid sträva efter den bästa och snyggaste.
Problemet med många siter uppbyggda i ASP är att man använder sig av ADO på fel sätt. Det fungerar, men det är långsamt och återigen långsamt. Om man hade lagt ner 1 dag på att leta fram optimal databashanterings sätt så hade man haft igen detta flera gånger om i prestanda på siterna.
Samma sak här, du belastat servern onödigt mycket genom att göra en extra roundtrip till servern, i ditt fall spelar det kanske inte någon större roll, men tänk om du har flera 1000 samtidiga besökare på din sida, helt plötsligt pratar vi skillnad mellan 1000 hits eller 2000 hits på din sida, då börjar det märks, ännu mer om koden i Page_Load() är dåligt skriven så att den ladda och gör en massa onödiga saker vid PostBack..
Så sträva alltid efter bästa prestanda även om det litet projekt man sysslar med, annars tar man med sig sina dåliga lösningar till större projekt och där blir de stora flaskhalsar.
- MagnusSv: En Javascript MSGBOX vid knapptrycking
Det som är konstigaste är att den JS jag skrev fungerar i ASP men inte ASP.NET
Så det är något i JS som ASP.NET inte gillar ett dugg
men då hade jag den i en sida som laddar och inte en knapp :)Sv: En Javascript MSGBOX vid knapptrycking
<code>
<html>
<body>
<form>
<script language="JavaScript">
<!--
function displayPopup() {
var truthBeTold = window.confirm("Vill du verkligen ta bort programmet?.");
if (truthBeTold)
window.alert("Borta!");
else
window.alert("Avbryt");
}
// -->
</script>
<input type="button" value="Ta bort" onclick="displayPopup()" />
</form>
</body>
</html>
</code>
Det är ju viseligen en vanlig JS men bara jag får det att fungera så är jag glad
FÅ se om jag kan få resten så återkommer jag så jag lämnar denna tåd öppen en stund till.Sv: En Javascript MSGBOX vid knapptrycking
//Andreas