Håller på att skriva lite här i ASP.NET och VB. Upptäckte att det blev problem med överföring av informationen. Har en sida som läser in info från en databas, sen ska man kunna fylla i en del uppgifter och olika uppgifter ska sen sparas i 3 andra databastabeller. Det jag tror skulle vara lättast då är att med koden "kopiera" över den statiska informationen mellan databaserna. Du måste ha 3 separata INSERT om du har 3 tabeller. Jo det vet jag, men jag ska alltså hämta in information från en tabell och lägga in direkt i en annan. Ungefär som om man skulle kontrollera ett adressregister åt någon och skicka ändringarna. Om du kollar på mitt kodexempel så ser du att det är en INSERT... SELECT Nu ser jag, det första man blir blind på är ögonen :)Uppdatering och inlägg
Det jag hade tänkt mig är något liknande:
"INSERT INTO [db] ([tab1], [tab2]) VALUES ([db2].[tab1], [db2].[tab1])"
Tyvärr vet jag inte exakt hur man gör eller hur jag gör för att få den rätta raden i db2, eftersom de olika raderna innehåller olika information. Hoppas ni förstår problemet och att ni kan hjälpa. Tack.
Det ska även vara motsvarande för update.Sv: Uppdatering och inlägg
INSERT INTO t1(col1, col2) SELECT col1, col2 FROM annandb..tabell1
INSERT INTO t2(col1, col2) SELECT col1, col2 FROM annandb..tabell2
INSERT INTO t3(col1, col2) SELECT col1, col2 FROM annandb..tabell3
Sen kan du använda transaktioner också...
/mickeSv: Uppdatering och inlägg
Du har en databas med information. Det mesta i den databasen är information som ska vara samma, men några värden ska ändras. Den gamla infon + ändringarna ska läggas i en ny databas. Då måste det smidigaste vara att i koden på något sätt föra över all info?Sv: Uppdatering och inlägg
Den hämtar information från en tabell och lägger in den i en annan. Det var väl det du ville????
Du måste naturligtvis ha koll på ändringar (vilka kolumner/rader som är ändrade) för att kunna föra över endast ändringar. Det får du lösa i din klient
/mickeSv: Uppdatering och inlägg
Det fungerar perfekt. Tack!