Hej Har kopierat din web config i ett webprojekt, och får inget fel.... Jag har testat din konfigurationsfil, men får inget felmeddelande... Jag får det vanliga meddelandet som dyker upp om man inte slått av customerror.mysko... Är din katalog där web.config ligger en egen applikation i IIS? tyvärr. Den ligger som underkatalog i en annan webapplikation. men vad jag försår så skall det väl inte ha någon större betydelse web.config filen ersätter väl bara tidigare inställningar i system.config och ändrar i de mappar den ligger i och undermapparna till den? web.config måste ligga i den virtuella applications rooten. Du kan lägga web.config i undermappar men då med mkt begränsad info... Är det inte så att du använder något i din web.config som MÅSTE stå i en applikation? web.config kan bara ligga i den virutella applications mappen. Du kan lägga web.config file ri undermappar om du vill, dock inte med all den info som den virtuella rooten måste ha... Nu måste det vara något fel på forumet va? Ser inte dessa inlägg... skumt!!! PELLE!!! ;-) Problem: Tackar. testade att köra som applikation och då funkade det utmärkt. Har tidigare lagt web.config i undermappar till applikationer men som ni sa så var det inte mycket info i dom utan användes bara för att typ slå av customerror. trodde det gick att lägga in mer men det går alltså inte. tackar för svaren. Detta stämmer inte riktigt då man kan ha en web.config med full information i varje undermapp av sin application då du har en hierakisk överlagring av filerna. Man kan även använda <location> taggen för att samla alla inställningar för olika delar av sidan i en och samma fil. Andreas? nu svarade du på mitt inlägg??? Antar att du bara tryckte svara på det som låg underst eller? Men GUD: Fixa till så sidan binds om eller något... blir inte klok på att behöva köra en massa refresh hela tiden... Johan,Har fel i web.config och vet inte varför?
Jag har fått ett mysko fel i min web.config fil. när jag lägger till tagen sessionstate så får jag bara felmedelanden och jag har kollat på microsoftssida och det skall funka att skriva så här. men ack nej.
någon som vet var felet ligger:
hälsar
Andreas
skrev så här och skall använda den till en mobil sida
<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<configuration>
<system.web>
<customErrors mode="Off"/>
<compilation debug="true" />
<sessionState cookieless="false" />
</system.web>
</configuration>Sv: Har fel i web.config och vet inte varför?
vad får du för meddelande?Sv: Har fel i web.config och vet inte varför?
Vad är meddelandet i detalj?
MvhSv: Har fel i web.config och vet inte varför?
Runtime Error
Description: An application error occurred on the server. The current custom error settings for this application prevent the details of the application error from being viewed remotely (for security reasons). It could, however, be viewed by browsers running on the local server machine.
Details: To enable the details of this specific error message to be viewable on remote machines, please create a <customErrors> tag within a "web.config" configuration file located in the root directory of the current web application. This <customErrors> tag should then have its "mode" attribute set to "Off".
<!-- Web.Config Configuration File -->
<configuration>
<system.web>
<customErrors mode="Off"/>
</system.web>
</configuration>
Notes: The current error page you are seeing can be replaced by a custom error page by modifying the "defaultRedirect" attribute of the application's <customErrors> configuration tag to point to a custom error page URL.
<!-- Web.Config Configuration File -->
<configuration>
<system.web>
<customErrors mode="RemoteOnly" defaultRedirect="mycustompage.htm"/>
</system.web>
</configuration>
Sv: Har fel i web.config och vet inte varför?
/mickeSv: Har fel i web.config och vet inte varför?
/andreasSv: Har fel i web.config och vet inte varför?
Mvh JohanSv: Har fel i web.config och vet inte varför?
Kan någon testa att lägga web.configgen i en undermapp (har inte möjlighet själv :( )
/mickeSv: Har fel i web.config och vet inte varför?
Ex sessionstate m.m.
Mvh JohanSv: Har fel i web.config och vet inte varför?
CACHE - CACHE - CACHE - CACHE - CACHE - CACHE - CACHE - CACHE
Lösning:
Refresh - Refresh - Refresh - Refresh - Refresh - Refresh - Refresh - Refresh - Refresh
;)Sv: Har fel i web.config och vet inte varför?
/andreasSv: Har fel i web.config och vet inte varför?
<code>
<configuration>
<location path="Logon.aspx">
<system.web>
<authorization>
<allow users="?"/>
</authorization>
</system.web>
</location>
<location path="forum/">
<system.web>
<authorization>
<allow users="*"/>
</authorization>
</system.web>
</location>
</configuration>
</code>
Detta är en väldigt användabar metod, inte minst för administration av webbsidan där man slipper leta tid fram i katalog efter katalog tills man hittar web.config där.
Det är även rekommonderat att man använder sig av
<code>
<configuration>
<location allowOverride="false"/>
</configuration>
</code>
för att hindra web.config filer längde ner i hierakin att överlagra beslut längre upp. En vanlig säkerhetsinställnign som man bör aktivera om man inte tvunget måste placera andra web.config i kataloger. Tänk om ´man har en upload sida och inte kollat filnamn etc .. då kunde man fått upp en web.config fil i en katalog och ställt om säkerhetsinställningarna.. inte snyggt =)
//AndreasSv: Har fel i web.config och vet inte varför?
Då jag antydde att all info inte går att ha i undermappar. Ex SessionState...
Hoppas allt är bra annars. hörs på messenger, senare... Skall hem nu. Halvdag idag :-)Sv: Har fel i web.config och vet inte varför?
Skriv "felmeddelande" till pelle på
Rapporterade fel på www.pellesoft.se
[Rapporterade fel på www.pellesoft.se]
den kollar han lite då och då =)