Jag tänkte börja lära mig ASP.NET. Jag har tidigare hållit på med ASP, och då använt Macromedias HomeSite 5.5. Vad är bra att utveckla ASP.NET i? Jag har Visual Studio .NET 2003, är det att rekommendera? Där finns till exempel en WebFormCreator (eller vad den nu kallas), är den bra, eller är det bättre att hårdkoda hela sidan? Jeinhor, Det jobbigaste med ASP.NET är det nya ADO.NET som är helt annorunda att arbeta med jmf med ASP's gamla recordset. Visual Studio tycker jag är krångligt, man har ingen riktig kontroll på grejjerna tycker jag som inte har jobbat så mycket i VS iof ;). Handkoda med WebMatrix istället. Äh... Du har ju redan fått lite svar men det skadar väl aldrig med lite mer info. :) Tack allihop för en mycket bra startinformation! Bästa å bästa, beror ju helt på vad du ska göra. Det är helt klart än utav de bättre rent allmänt, men om du ska sikta 100% på asp.net så kanske den bästa resursen är www.asp.net tillsammans med pellesoft? Bara pellesoft är ingen bra resurs då det finns väldigt få artiklar om asp.net här. Men ta t.ex. artiklarna på www.asp.net och sedan ställer frågor på pellesoft så har du tillsammans en stark resurs :)ASP.NET, nybörjarinformation?
Vad skiljer ASP.NET 2.0 och ASP.NET? Hur vet jag vilket jag använder? Vilket ska jag använda? (Antar att det är två ganska skilda saker eftersom de finns uppdelade på två underrubriker här på forumet.)
Tacksam för svar!Sv: ASP.NET, nybörjarinformation?
<b>Vad är bra att utveckla ASP.NET</b>
Visual Studio.NET 2003 är helt klart det rekommonderade alternativer om du nu har tillgång till det. Att använda Microsofts egna verktyg kan aldrig vara fel när man arbetar med Microsofts teknologier.
<b>Där finns till exempel en WebFormCreator</b>
Jag tror du menar en Visual Designer för webforms. Om visst är det bra, det är helt underbart att inte behöva göra precis allt i kod, men ha möjlighet att kunna gå in och modifiera på kodnivå om du behöver det.
Med ASP.NET fungerar det lite annolrunda där man använder sig av många så kallade <b>WebControls</b> som genererar HTML kod när sidan visas så man använder mest HTML för layout av dessa kontroller etc.
<b>Vad skiljer ASP.NET 2.0 och ASP.NET?</b>
ASP.NET 2.0 kommer med .NET Framework 2.0 som beräknas släppas till våren 2005. Att det finns ett sådant forum på Pellesoft är faktiskt lite oroväckande eftersom de enda som skall ha tillgång till dem är folk med MSDN subscription men nu råkar det vara fler som har det, undra var de fick den ;)
I ditt fall kommer det att handla om ASP.NET (1.0) eftersom det kommer en BETA på ASP.NET2.0 tidigast eftersommar. Kan väl fylla på med lite andra bra tips oxå.
<b>Tips på bra resurser ASP.NET nybörjare?</b>
IDG har en ASP.NET skola http://www.idg.se/webstudio/pub/object.asp?id=19 och ASP.NET Quickstart är en annan bra resurs http://www.asp.net/Tutorials/quickstart.aspx. Jag kan tyvärr inte tipsa om någon svensk bok men jag ahr hört bra saker om ASP.NET Unleashed.
Sen ska vi inte glömma http://www.windowsforms.net/ och självklart Pellesoft där du på forumet, chatten, artiklarna och filmerna kan få mycket information! www.codeproject.com är oxå väldigt bra om du vill läsa artiklar (ännu en gång på engelska) och ladda ner exempel!
<b>Vilket språk bör jag välja av alla .NET språk (C++, VB.NET, C# etc)?</b>
Det har inte så stor betydelse utan handlar mest om en smaksak http://www.pellesoft.se/documents/pageblank.aspx?id=12002 men kontentan är att oavsett vilket språk du väljer så har du (nästan) samma möjligheter. Det är ganska vanligt att man efter ett tag blir kanska bekant med både VB.NET och C#
<b>Är det mycket svårt att gå över till asp.net från vanlig asp?</b>
Det är en väldigt personlig bedöming och bygger helt och hållet på hur du är som person - om du har enkelt för att förstå, om du kan OOP (du hade gjort en del C++) etc etc..
Hoppas detta är till hjälp! Bara fråga på om du har fler funderingar!
//AndreasSv: ASP.NET, nybörjarinformation?
Men ASP.NET är helt klart värt besväret!
mvh /xaphodSv: ASP.NET, nybörjarinformation?
1) Det där med ado.net lär man sig ganska snabbt, är ingen större svårighet alls.
2) Angående visual studio; vadå ingen kontroll? I webmatrix har du om möjligt ännu mindre kontroll, och framför allt mindre möjligheter. Jag kan hålla med dig om att det är ovant i början, dvs. första fem timmarna ungefär :) Och ja, handkodning kan i regel vara bättre pga. att vs.net fortfarande har en förmåga att ibland förstöra koden lite här och där. Det är dock inget man behöver bry sig om mer än när man går in till 100% på att få sidan html kompatibel, fast då måste man modifiera en massa saker ändå pga. buggar i asp.net
Så... Använd vs.net! :)Sv: ASP.NET, nybörjarinformation?
1. Som de andra redan sagt, använd VS.Net 2003. Enda anledningen till att inte använda det är om man inte har pengarna det kostar, men du har ju redan programmet. För de som inte har råd att köpa det så finns ASP.NET Web Matrix som är gratis.
Personligen så är jag emot att använda alla "hjälpmedel" i Visual Studio innan man lärt sig grunderna. De funktioner som finns i VS är väldigt tidsbesparande när man jobbar men om man inte vet vad de funktionerna gör så ska man inte använda dem. Lär dig grunderna först, sen kan du använda de tidsbesparande funktionerna.
2. .NET 2.0 kommer som sagt våren 2005 (om det inte blir försenat). Kommentaren om att det är oroväckande med ett forum här vet jag inte om jag håller med om. Det börjar finnas väldigt mycket resurser på nätet som diskuterar 2.0 såsom artiklar, bloggar, m.m.
Vill även tillägga att det inte är ASP.NET 1.0 du kommer använda utan 1.1 som är den senaste versionen. VS.NET 2002 använde 1.0 i standard men VS.NET 2003 använder 1.1 och det är vad du ska använda.
I vilket fall som helst behöver du inte börja fundera på 2.0 ännu. Lär dig grunderna i .NET med version 1.1 i lugn och ro.
3. Skaffa en bra referensbok. Jag rekommenderar ASP.NET Unleashed av Stephen Walther, som även Andreas nämnde. Det är en väldigt bra bok för nybörjare och även en bra referensbok för erfarna. Mitt exemplar börjar trilla isär.
4. Det finns mängder av artiklar och tutorials. Ett bra ställe att börja på är www.asp.net. Bl.a. så har du "Tutorials", som Andreas nämnde, som innehåller mängder av bra exempel för att börja lära sig ASP.NET. Gå igenom dem så har du en väldigt bra grund att stå på.
5. Vad gäller språk så är det redan sagt att det inte spelar någon roll tekniskt sett. Använd det som känns bekvämt. Om du kört ASP så är du kanske van med VbScript och då är syntaxen i VB.NET enkel att lära sig. Om du är van med C++ eller Java så kanske C# funkar bättre för dig.
När det gäller arkitektur av applikationer så skiljer det sig från klassisk ASP på det sätt att du nu har ett objekt-orienterat språk även för webbapplikationer.
6. Gå från ASP till ASP.NET? Nej, det är faktiskt inte så svårt som man kan tro. Problemet tror jag är att man gör det mer komplicerat än vad det egentligen är. Jag använder VB.NET och logiken och syntaxen är så gott som samma som VbScript i ASP. För mig gick det väldigt snabbt att komma in i .NET. Jag körde igenom exemplen i ASP.NET Unleashed och lärde mig grunderna. Sedan är det bara att gå vidare och grotta ner sig i all den funktionalitet som finns i .NET.
Det som är "svårt" är att det finns väldigt mycket inbyggt i .NET och det är vad man måste lära sig. I ASP hade du 6 objekt men i .NET finns det ca 4000 klasser och 78000 egenskaper och metoder. Lite mer att lära sig alltså.
Om du har C++ bakom dig så har du jobbat OO tidigare. För min del så betydde .NET att man kunde börja programmera "på riktigt" även för webb. Nu med .NET kan jag bygga mina webbapplikationer objekt-orienterade och det är skitkul. (tjohoo vilket roligt liv jag lever)
Jaha, nu har du väl lite mer att gå på.
Kör hårt!
/pD
www.pdc.se
www.pdc.se/blog
www.patrik-dahlen.nuTack alla!
Jag ska genast sätta mig och försöka knåpa ihop lite ASP.NET-kod.
Tack alla!
Jag undrar om inte pellesoft är den bästa resursen ändå ? :DSv: Tack alla!
Sv: Tack alla!
Den bästa resursen är MSDN Library som man installerar med Visual Studio.NET och ett forum (t.ex detta) för att få hjälp att förtydliga vissa områden där dokumentationen är vag =)
//Andreas