sitter med SAMS 30 dagar ASP.Net och fick ett felmedellande Markus, tackar.. det första underscore var till för att visa en radbrytning då fick jag öppna tråden igen. =D Rent allmänt tips: Vilken rad blev felet på? ;) Markus,OleDbDataAdapter not defined..
vad beror detta på och hur löser jag det?
errormessage:
BC30002: Type 'OleDbDataAdaper' is not defined.
<script runat="server">
sub Page_Load(obj as object, e as eventargs)
dim myConnection as new OleDbConnection_("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;"& "DataSource=localhost/projekt/aspnet/dag8/db1.mdb")
dim myCommand as new OleDbDataAdaper("select * from användare", myConnection)
dim ds as DataSet = new DataSet()
myCommand.Fill(ds, "användare").DefaultView
DataBind()
end sub
</script>
Hälsningar
Markus SvenssonSv: OleDbDataAdapter not defined..
Det handlar inte mer än ett par små stavfel:
1. <b>OleDbConnection_</b> ska vara <b>OleDbConnection</b>
2. <b>OleDbDataAdaper</b> ska vara <b>OleDbDataAdapter</b>
Sen såg jag jag en sak till som troligen inte kommer att fungera och det är <b>myCommand.Fill(ds, "användare").DefaultView()</b> då <b>Fill</b> returnerar ett heltal och det finns ingen <b>DataView</b> metod på ett heltal.
DataView är förövrigt inte en metod utan ett property som finns på <b>DataRowView</b> klassen, så där har du nog tänkte lite fel =)
Hoppas det löser sig!
//AndreasSv: OleDbDataAdapter not defined..
som inte blev i forumet..
big blooper av mig att inte se den felstavningen. tur man har
er här på pellesoft! Tackar!!Sv: OleDbDataAdapter not defined..
får nu detta felmess..
System.Data.OleDb.OleDbException: Det går inte att hitta installerbar ISAM.
Source Error:
Line 10:
Line 11: dim ds as DataSet = new DataSet()
Line 12: myCommand.Fill(ds, "Användare")
Line 13:
Line 14: Repeater1.DataSource = ds.Tables("Användare").DefaultView
Sv: OleDbDataAdapter not defined..
Dessutom: se till att aldrig köra med svenskt ramverk; det blir så jobbigt att leta rätt på vad felet kan betyda... Kör lägg till/ta bort program, ta bort "microsoft någonting svenska för .net framework" eller liknande så kan du sedan ganska enkelt kolla upp på t.ex. google vad det engelska felmeddelandet betyderSv: OleDbDataAdapter not defined..
Du har skrivit ihop <b>DataSource</b> i din connectionstring, men det skall skriva som två ord <b>Data Source</b>.
//Andreas