Vad är grejjen med Panel egentligen? Vad är det bra för, när ska man använda det? Hej Nja, det renderas som ett div-lager också. Om man bara vill "gruppera" dem är det bättre med PlaceHolder isf. Hej, Bara o bara, det finns en massa kreativa användningsområden för Panel kontrollen. Ett exempel som jag bruka köra är en s.k. multipage form där man tidigare fick flytta input från sida till sida. Nu kan t.ex. 3 Panels ersätta 3 sidor, och man kan navigera mellan "sidorna" genom att tända o släcka Panels. Viewstate håller koll på innehållet i de ifyllda input kontrollerna. Ja, det låter ju smart! Hopppas det går att behålla en bra design med break-taggar då också, som annars kan ställa till det har jag märkt! Andreas H: Kan inte hålla med dig där riktigt... Att rendera en div-tagg bara för att rendera känns som rent slöseri faktiskt. Dessutom blir det fult med blcok-tagg i block-tagg Onkelborg, jag tycker paneler är ett bra hjälpmedel, ex så använder jag mig det i registeringsfuntionen på min sida.. samt när jag bestämmer om en specifik användare får se en liten sak på sidan =) Om man nu måste in och ändra i rendering/köra css för att ändra vilken sorts tagg det är så tycker jag då spelar det absolut ingen roll ;) Du har ju rendering i båda...Panel
mvh /xaphodSv: Panel
Ett exempel kan tex vara att du sammlar kontroller som "hör ihop" med någon funktion. Om du tex vill dölja alla kontrollerna så döljer du dem enklast med minPanel.visible = false istället för att gömma varje kontroll.
h.
Marcus CSv: Panel
Sv: Panel
PlaceHolder är avsett för att ha en punkt i sitt dokument där man dynamiskt kan infoga kontroller vid runtime och är inte alls "ett bättre" alternativ än en Panel, då de har helt olika användningsområden. Behöver du kunna grupper saker så är det en Panel du skall använda, annars en PlaceHolder.
På en planel kan du även sätta design egenskaper med hjälp av CSS medans du inte kan det på en PlaceHolder då den saknar grafiskt utseende.
//AndreasSv: Panel
När jag sa att man använder en <b>Panel</b> för att gruppera och en <b>PlaceHolder</b> för dynamiskt kunna infoga kontroller på en sida. Vad du än säger så genomför inte en <b>PlaceHolder</b> någon som helst gruppering mer än möjligts en visuel sådan. Med en <b>Panel</b> får en äkta gruppering där du kan behandla kontrollerna som en entitet för att t.ex göra som André beskrev eller liknande (dölja/visa hela gruppen etc).
Jag köper tyvärr inte ditt "att rendera en div-tagg bara för att rendra" snack eftersom man knappast inte använder sig av ett större antal <b>Panels</b> på en och samma sida, då har man andra problem så som en luddig layout, så det handlar om minimal extrainformation.
Inte ens om man är HTML-purist kan man rationalisera bort funktionaliteten som en <b>Panel</b> erbjuder över en <b>PlaceHolder</b> i detta fallet - rätt verktyg för rätt arbete. Och vem säger att du <b>måste</b> köra din DIV som en block-tagg? Du kan ställa om det med CSS om du nu inte vill ha det som en block-tagg, du kan till och med ärva från <b>Panel</b> och overrida <b>Render</b> metoden så den spottar ut något annat HTML element för grupperingen (t.ex en SPAN).
//AndreasSv: Panel