Hej, jag har hållit på med asp.net ett längre tag nu, men jag har alltid undrat vilken kod som är den bästa när man använder insert into, delete och update. Hej, Ok, ursäkta att jag råkade skriva "kan ni göra", jag skulle precis sticka och därför hade jag stressigt. Hej.. Typ: Lägga till, tabort, uppdatera
Helst så lite kod som möjligt, jag har använt insert into, update och delete men de koderna är inte så jätte bra och jag söker bättre.
Hoppas ni vill hjälpa mig med detta
Kan ju även tillägga att koderna helst ska vara i C# eller VB då det är det jag kodar i.
MVH
Micke ÅSv: Lägga till, tabort, uppdatera
Inte för att vara den, men varför skall vi bygga saker åt err? det är väl inget uppdragsforum ;-) snarare ett forum för hjälpa utvecklare med problem och göra dem ännu bättre.
Du verkar inte ha något problem, men letar kanske effter något effektivare för dina lösningar.
Ett tips från min sida är att du själv bygger hjälpklasser som ger dig färre kod för det du vill göra, som jag förstått så har du själv idientifierat ditt problem, ett bra sätt är att sätta sig ner och skissa på hur man ev skall effektivisera det man idag inte tycker fungerar så bra. Du kan mkt enkelt göra Update delete, Insert via ett objekt med signaturen:
SqlDataRedader dataReader = SqlHelp.ExecuteReader("Select * From [User]",connectionString);
I din SqlHelp har du kod som skapar din connection med hjälp av connstringne och en Command som
kör din Select Sarts. Svårare än så är det inte. För andra metoder gör du samma sak, så som Delete, Update etc...
Du kan även hitta fördiga hjälpklasser från MS Applications block. Ta gärna en titt på dessa. Du finner dem http://msdn.microsoft.com/library/en-us/dnbda/html/daab-rm.asp?frame=true
Mvh JohanSv: Lägga till, tabort, uppdatera
Min fråga var mera "har du några tips på hur man ska bygga upp det på det bästa sättet".
MVH MickeSv: Lägga till, tabort, uppdatera
Hum. Jag skrev lite hur du kunde göra...
Gör så här:
1. Skapa en klass ex SqlHelper
2. Skapa en metod som statisk. Ex. public static ExecuteReader(string commandText,string connectionString)
3. Sedan skapar du en metod private static SqlCommand GetSqlCommand(string connectionString)
4. Här i skapar du upp din connection och SqlCommand object som du sedan returnerar.
5. I din ExecuteReader ropar du på GetSqlCommand skickar in connectionString parametern.
6. Sedan så kör du en return (sqlCommand.ExecuteReader(commandText....)
7. Du kan även i ExecuteReader ange en behaivor om din connection mot dbn skall dö när Readern dör, att rekomendera... Är du med? Anledningen till att sätta GetSqlCommand till private är för att du som använder Helpern vill inte ha tillgång till den, den skall bara användas internt.
Är lite stressad nu, men hoppas jag fick till det rätt.
Mvh JohanSv: Lägga till, tabort, uppdatera
Tror detta skall gå, inte testat skrev det från huvudet. Är lite rostig då jag använde rmin egna helper för att slippa skriva detta varje gång:
<code>
puvlic class SqlHelper
{
private static SqlCommand GetSqlCommand(string connectionStrign)
{
SqlCommand command = new SqlCommand();
SqlConnection myConnection = new SqlConnection(connectionString);
command.Connection = myConnection;
return( command)
}
public static SqlDataReader ExecuteReader(string commandText,string connectionString)
{
return (GetSqlCommand(connectionString).ExecuteReader(CommandBehavior.CloseConnection));
}
}
</code>
Sedan gör du typ samma sal för alla andra kuliga commandon du vill nyttja från SqlCommand
mvh Johan