Hittade inget forum angående wap så jag valde detta forum. Jag har gjort en enkel wap sida i .NET där man kan tex läsa nyheter. Det första man kommer till är menyn. Att klicka sig till nyheterna från menyn är inga problem utan då jag ska ta mig från nyhetssidan genom en länk tillbaka till menyn får jag detta felmeddelande: Gocken, Kör du en vanlig aspnet sida men att du ändrar contenttype eller kör du ett mobile web form eller vad det nur heter? Jag kör en vanlig aspnet sida och på dom sidor som ska vara wap använder jag mig av mobile web form. Gocken, Så fort jag har något annat än nedanstånde kod i min web.config fil får jag ett felmeddelande: Gocken, Har gjort som du sa men då kan jag inte visa sidan på webben.Problem med WAP
"Server Error in / System Exception
The page requires session state that is no longer available. Either the session has expired, the client did not send a valid session cookie, or the session state history size is too small. Try increasing the history size or session expiry limit.
Method:OnViewStateExpire"
Att köra wapsidan på min egen server(IIS 5.0) och hos Loopia fungerar, men om jag kör i telefonen får jag ovanstående felmeddelande.
Är det någon som vet vad felet är?Sv: Problem med WAP
Det är inte något så enkelt att du blockerar sessioncookies i din telefon? Har aldrig själv lekt med WAP så jag vet inte vad det finns för inställningsmöjligheter. Du kan givetvis sätta cookieless="true" i din web.config för att komma runt det.
//AndreasSv: Problem med WAP
Sv: Problem med WAP
Då jag la upp sidan för att prova så strulade web.config filen och för att få det att fungera så tog jag bort allt utom detta:
<code>
<configuration>
<system.web>
<customErrors mode="Off"/>
</system.web>
<configuration>
</code>
Kan det ha något med detta att göra?Sv: Problem med WAP
Som jag sa.. du måste se till att sätta cookieless="true" i din web.config. Du måste ha med detta i din web.config fil.
<configuration>
<system.web>
<sessionState
mode="InProc"
cookieless="true"
timeout="20"
/>
</system.web>
<configuration>
//Andreas
Sv: Problem med WAP
Står det så här funkar det att visa sidan på webben
<code>
<configuration>
<system.web>
</system.web>
<configuration>
</code>
Detta funkar alltså inte
<code>
<configuration>
<system.web>
<sessionState
mode="InProc"
cookieless="true"
timeout="20"
/>
</system.web>
<configuration>
</code>
Hur ska web.config filen se ut för att fungera, tycker att det ofta blir fel med denna fil.Sv: Problem med WAP
Ta bort din web.config fil helt.. högerklicka sen på ditt projekt och välj att du vill lägga till en ny fil.. välj att du vill lägga till web.config.. öppna nu din nya web.config fil coh leta dig ner (långt ner) till inställningarna för <b>sessionState</b> och ändra <b>cookieless</b> till <b>"true"</b>.
//AndreasSv: Problem med WAP
Kolla denna adress för felmeddelandet: www.pdg.se/version2/index.aspx
Har bytt <code><customErrors mode="RemoteOnly"/></code> till <code><customErrors mode="Off"/></code> men det funkar ändå inte. Har jag bara customErrors taggen i web.config funkar det, så fort jag utökar filen med något visas felmeddelandet.
Så här ser web.config filen ut:
<code>
<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<configuration>
<system.web>
<compilation defaultLanguage="vb" debug="true" />
<customErrors mode="Off" />
<authentication mode="Windows" />
<authorization>
<allow users="*" /> <!-- Allow all users -->
</authorization>
<trace enabled="false" requestLimit="10" pageOutput="false" traceMode="SortByTime"
localOnly="true" />
<sessionState
mode="InProc"
stateConnectionString="tcpip=127.0.0.1:42424"
sqlConnectionString="data source=127.0.0.1;Trusted_Connection=yes"
cookieless="true"
timeout="20"
/>
<globalization requestEncoding="utf-8" responseEncoding="utf-8" />
</system.web>
</configuration>
</code>