Tja! Vad har du för bakgrundskunskaper? Det har du nog väldigt rätt i ;) Utan att kunna ge nån inriktning, men jag har för mig att jag läst att C# skall vara kraftfullare Zorg, I mångt och mycket är det för det mesta "gramatiken" som skiljer VB.Net och C#. Dock finns det vissa saker man kan göra i C# som man inte har tillgång till i VB.Net. När det kommer till kritan är dock marginella skillnader vi talar om eftersom båda (alla - det finns många flera språk att använda med .Net) omvandlas till s.k. MSIL eller IL som betyder Intermediate language eller Mellanspråk på ren svenska.: Okej, tack så mycket de svaren.C# eller VB???
Jag har fått för mig att jag ska börja lära mig asp.net :)
Därför har jag en mycket enkel fråga...Vad tycker NI att jag ska använda mig av för
språk, C# eller VB?
//GustavSv: C# eller VB???
Har du haft VB, är det nog enklare med VB och om du har Javascript/C så är det nog enklare med C#
(Skulle jag tro) =)Sv: C# eller VB???
Då dyker det dock upp ett till problem, jag kan nog säga att jag kan lika mycket i båda.
Dock inte så mycket av något :/Sv: C# eller VB???
Kan tyvärr inte precisera mig mer angående det, finns nog de som kan ge mer "kött på benen" och förklara differansen mellan de olika språken bättre.Sv: C# eller VB???
Ta dig en titt på "Vilket .NET språk ska jag välja?" http://www.pellesoft.se/documents/pageblank.aspx?id=12002. Varje språk har sina små unika syntaxfördelar men i långa loppet spelar det ingen roll utan det handlar mest om vilken syntax du tycker känns bkvämast.
När man blir varm i kläderna så börjar man lära sig att läsa och skriva i flera olika .net kompatibla språk, då mycket handlar om att använda samma basklasser etc.
//AndreasSv: C# eller VB???
"Microsoft Intermediate Language (MSIL) represents the transient stage in the process of conversion of source code written in any .NET language to machine language as a pseudo-assembly language code that's between the source code you write-such as Visual Basic .NET or C#-and Intel-based assembly language or machine code. When you compile a .NET program, , the compiler translates your source code into Microsoft intermediate language (MSIL), which is a CPU-independent set of instructions that can be efficiently converted to native code. When we execute the code, MSIL is converted to CPU-specific code, usually by a just-in-time (JIT) compiler. Because the common language runtime supplies one or more JIT compilers, the same set of MSIL can be JIT-compiled and executed on any supported architecture."
I klartext betyder detta att vilket språk du än använder, kommer din skirvna kod att konverteras till MSIL/IL. Detta innebär att du kan använda det språk du känner dig mest bekväm med. Det ena språket har egentligen inga specifika fördelar framför något annat.
Många programmerare kommer dock säkert att förespråka C#. Orsakerna är många, men ofta finns det ett visst mått av koketteri, eftersom man kankske inte anser att VB(.Net) är något "riktigt" programmeringsspråk. Bry dig inte om det, gör det du känner dig mest komfortabel med. Efterhand som du känner dig hemma med .Net och alla klasser, kommer du att upptäcka att skillnaderna är små och att lära sig C# inte är något störra hinder. Som sagt - i stort är det framförallt "gramatiken" som är annorlunda.Sv: C# eller VB???
Det lutar åt att jag kommer att välja C#.
Mest eftersom jag jobbar väldigt mycket i php
och tycker att det är mer likt det.