Kan man hämta ut bredden på en bildfil som man laddar upp med UploadFile? Fredric, Ja, men följande kod: Hej Andreas! Onkelborg: Fredric, detta är väldigt begränsande och kräver dessutom arbete av användaren. Skala heller om den uppladdade bilden på servern. Allt du behöver finns inbyggt .Net ramverket. Hej adec! Du ska alltså inte stoppa in filnamnet(som dessutom är filnamnet på användarens dator...) utan själva streamen. Alltså:Bredd på bild i UploadFile
Sv: Bredd på bild i UploadFile
Vill du hämta det direkt ur upload strömmen, eller menar du att du vill veta dimentionerna på den efter det att den laddats upp? För du kan juh bara skapa ett <b>Bitmap</b> objekt på bilden och läsa ut dimentionerna från den.
//AndreasSv: Bredd på bild i UploadFile
System.Drawing.Bitmap b = new System.Drawing.Bitmap(UPLOAD_STREAMEN);
Response.Write("Width: " + b.Width.ToString());
Response.Write("Height: " + b.Height.ToString());
UPLOAD_STREAMEN är allt den stream som du får från filen.
Din fråga är ju väldigt befogad när jag tänker efter. Jag vill begränsa användaren så att denne bara kan ladda upp bilder som är xx pixlar bred.
Tack för hjälpen!Sv: Bredd på bild i UploadFile
Förstår inte riktigt vilken parameter Bitmaps konstruktor vill ha. Försökte skriva så här:
<code>
FileName = System.IO.Path.GetFileName(Filepath);
//Kolla bredden på bilden
System.Drawing.Bitmap b = new System.Drawing.Bitmap(FileName);
</code>
... men det "sket" sig.
Errormess:
"En ogiltig parameter har använts"
Tips?Sv: Bredd på bild i UploadFile
Håller med dig men i detta fall är det ett adminverktyg varför jag tycker det är helt ok att begära detta av administratören.
Problemet om man skalar om bilden på servern är att själva "huvudmotivet" i bilden kan bli rackarns liten.
Då är det bättre om användaren själv beskär bilden innan uppladdning.Sv: Bredd på bild i UploadFile
Streamen = din_fil.InputStream