Tänkte dela med mig lite igen. Vad är det för fel på den valideringskontroll som följer med ASP.NET som hanterar detta? Visste inte ens att det fanns en och med tanke på att så många använder RegExp för att validera e-postadresser så verkar det vara fler än jag som inte vet om det. Här är ett exempel som medföljer: Ja, men det är ju exakt det jag använder i min kontroll. Det som är inbakat i kontrollen är en textruta för att skriva in e-postadressen samt valideringskontroller. Tänkte passa på att tipsa om min funktion som finns här: [Validera e-post adress] Tänkte bara förtydliga att min kontroll inte handlar om själva valideringsfunktionen utan att det är en kontroll komplett med TextBox, RequiredValidator och RegExpValidator. Jag har nog förstått allt det där, tänkte att du skulle testa använda mönstret bara... Ok.Email Validation TextBox Kontroll
Har gjort en User Control som validerar en e-postadress. Tröttnade på att byta ut mina regular expressions på varenda sida jag hade ett formulär med e-postadresser.
Det är för mycket för att lägga det under Tips & Tricks och jag hinner inte skriva en artikel om den just nu. Men det kommer en artikel när jag gjort om den till en Server Control.
Fram tills dess så tänkte jag att någon kanske får nytta av den.
Kontrollen finns på http://www.pdc.se/blog/DisplayEntry.aspx?eid=25
om ni behöver den.
/pD
www.pdc.se
www.pdc.se/blog
www.patrik-dahlen.nuSv: Email Validation TextBox Kontroll
MvhSv: Email Validation TextBox Kontroll
Vad är det för kontroll?
/pD
www.pdc.se
www.pdc.se/blog
<code>
<asp:RegularExpressionValidator id="RegularExpressionValidator1" runat="server" ControlToValidate="txtMail" ErrorMessage="E-mailadressen är felaktig" ValidationExpression="\w+([-+.]\w+)*@\w+([-.]\w+)*\.\w+([-.]\w+)*"></asp:RegularExpressionValidator>
</code>Sv: Email Validation TextBox Kontroll
Det vore bra om man tittade på koden innan man kommenterar.
/pD
www.pdc.se
www.pdc.se/blog
Använder också Regular Expressions för att validera och jag tror mig ha ett korrekt mönster...
Testa gärna!
Mvh,
ThomasSv: Email Validation TextBox Kontroll
Med andra ord, istället för att i sin sida lägga in dessa tre kontroller för hand så registrerar man denna kontroll högst upp på sidan och sedan en tagg i sidan där den skall ligga.
Vips så har man en textbox som validerar emailadresser. Regexp kan antingen bytas ut i koden och blir då ändrad för alla emailboxar man har på sin sajt. Eller så anger man ett eget regexp i kontrolltaggen. Default är detta en emailbox men eftersom man kan ange egna regexp så kan den användas för annat också.
Som exempel kan jag nämna en sajt jag har. Där ska man ange ett idnummer vilket måste anges och endast får vara siffor. Då anger jag helt enkelt ett regexp för detta i deklarationen av min kontroll och så funkar den för det också.
För min del så byggde jag den för att förenkla. Om jag vill förbättra min email-regexp så ändrar jag i koden av kontrollen så byts den ut för alla emailrutor jag har på min sajt. Om jag behöver en required textbox med ett regexp så registrerar jag kontrollen och anger min regexp så är det fixat. Snabbt och enkelt.Sv: Email Validation TextBox Kontroll
Ditt mönster såg lite "klent" och "ofärdigt" ut.
Kan dock inte garantera att mitt mönster fungerar i alla fall, men det jag har testat har den retunerat korrekta resultat...
Mvh,
ThomasSv: Email Validation TextBox Kontroll
Jo, det första mönstret var lite klent.
Men det jag använder nu är från regexlib.com och känns rätt komplett.