Hello .. Stämmer det att du vill ha databasanropet och kopplingen till din sql-server eller vad är du ute efter? Fattar inte vad du vill ha hjälp med? Är det att få tag i lösenordet från data källan? Peter, Frågan är ju hur smart det är att lägga logiken för en sådan hanterign där? Är väldigt allergisk med en massa SP funktioner för business logik. Glömd Email Funktion
Är så att jag håller på o göra en sådan där "Jag har glömt mitt lösenord & användarnamn kan du skicka mig det på mailen funktion".
Jag e väldigt ny på området så jag undrar om nån av er skulle kunna hjälpa mig
på enklast mest förstående sätt.
Har en sida GlomdEpost.aspx med en textBox (txtTill) o en knapp (btnSkicka).
Har Användarnamn/Lösenord & Epost i en SQL databas.
Jag har kommit så här långt.
----------------------------------
Protected WithEvents btnSkicka As System.Web.UI.WebControls.Button
Protected WithEvents ValidatorEpost As System.Web.UI.WebControls.RequiredFieldValidator
Protected WithEvents txtTill As System.Web.UI.WebControls.TextBox
---
Private Sub btnSkicka_Click(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnSkicka.Click
Dim oMail As New Mail.MailMessage
'Encoding (UTF8 klarar svenska tecken)
oMail.BodyEncoding = System.Text.Encoding.UTF8
'Från adress
oMail.From = "epost@epost.se"
'Till adress
oMail.To = txtTill.Text.ToString
'Rubriken
oMail.Subject = "Glömt nåt? " & txtTill.Text.ToString
'Brödtexten
oMail.Body = "lösenordet & användarnamnet"
'Välja smtp server
Mail.SmtpMail.SmtpServer = "post.server.se"
'Skicka!
Mail.SmtpMail.Send(oMail)
-------------------------------
Tackar så hemskt mycket på förhand .
mvh PeterSv: Glömd Email Funktion
Sv: Glömd Email Funktion
Eftersom jag inte riktigt är med då du gjort klart din mailrutin så kan jag dra en förklaring hur jag skulle löst ditt problem...
En personlig sak först. Jag skulle adlrig skicka ett lösen via mail som en person glömt av. Jag skulle då generera ett nytt och kräva att användaren bytte detta när han/hon loggar in nästa gång. Detta prga säkerhetskäl. Men nu till ditt use case.
1... Be användaren knappa in sitt användarnamn, ev e-mail adress.
2... Leta upp användaren i databasen, plocka ut lösenordet och han/henns kontakt e-mail adress.
3... Skapa något fint mail infoga lösen som du fick från databasen.
4... Skicka...
Antar att du gjort kopplinagar mot databasen?
Mvh JohanSv: Glömd Email Funktion
Du skulle även kunna göra som Johan säger fast lämna över det till en Stored Procedure att skicka e-mailet till användaren, genom att anropa xp_sendmail Extended Stored Procedutrn inne från din egen SP http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/tsqlref/ts_xp_aa-sz_6hbg.aspSv: Glömd Email Funktion
Mvh Johan