Jag har byggt en liten control som jag använder som "mall" i en repeater control. I denna control har jag byggt ett litet system för validering. Jag vill bara validera data som användaren har ändrat i. Nu har jag kommit lite längre. Verkar ju som den här "EnsureChildControls" anropar createchildcontrols. Så satte jag den precis i min databind method så funkar det .. hmm .. börjar förstå det här lite mer .. Composite control, "Interna" events och CreateChildControls
Jag la då till några eventhandlers som kollar textboxarnas TextChanged event och satte en privat variabel "IsChanged" till true och false och gör bara validering när denna är true.
Jag märkte då att TextChanged eventet körs när jag sätter data på mina textboxat i koden. Detta hade jag ju absolut inte tänkt mig och efter lite gogglande så märkte jag oxå att det inte skulle fungera så utan det ska bara vara när clienten ändrar värden som TextChanged ska köras.
Efter mycket debugande och testande hit och dit så testade jag att skita i att lägga till controlerna i "CreateChildControls" metoden och istället lägga till dom i "OnLoad" på controlen.
Voila! Allting fungerade precis som jag hade tänkt mig.
Men det jag funderar på är hur detta egentligen kunde uppstå .. och så undrar jag oxå lite om varför man ska använda den där "CreateChildControls"? ..
/OlaSv: Composite control, "Interna" events och CreateChildControls
fast förstår fortfarande inte riktigt va den är bra för .. hehe